Brev:
Opvågninger og kan ligge længe vågen
24. januar 2014
Alder:
13 mdr.
Opvågninger og kan ligge længe vågen
Kære Helen
Jeg er den heldige mor til to drenge, der begge har udfordret mig på søvnen. Storebror er nu 7 år og sover som en sten hver nat i 11 timer på sit værelse:) Lillebror Lukas er snart 13 måneder, og han har nogle udfordringer om natten, som jeg kunne tænke mig at høre dine tanker om. Jeg er alenemor til mine dejlige drenge:)
Lukas’ dag er i meget faste rammer. Jeg startede arbejde, da han var 9 måneder. Han bliver passet om formiddagen af vores au pair, som har været hos os, siden han var 6 måneder. Han sover formiddagslur, og så henter min mor ham, og han er hos hende, til jeg kommer fra arbej-de ved 16-17 tiden. Det fungerer rigtigt godt. Han er 100% tryg ved begge. Dog meget Mors dreng, når jeg er der. Det er lige, som det skal være: )
Han spiser rigtigt godt og varieret dagen igennem og sover to lure på hver ca. 1,5 timer. Om 1,5 måneder starter han i privat dagpleje. Da jeg har au pair og mor på efterløn, kan indkøring tage så lang tid, det skal være og 100% på Lukas’ præmisser. Bliver puttet cirka 19.30 og står for tiden op ved 06.30 tiden. Udfordringerne opstår i disse cirka 11 timer.
Lukas har altid sovet i min seng. I et par måneder omkring da jeg skulle starte arbejde sov han i egen seng. Resultatet var mere natlig uro, så han kom tilbage i min seng. Jeg putter med ham og han får en flaske. Han falder i søvn på 20-30 minutter. Der var en kort periode for nylig, da han pludselig skreg ved putning. Men nu roder han bare rundt, sætter sig op, lægger sig ned, pludrer og falder lige så stille til ro med mig ved siden af. Tidligere skulle jeg synge, ae, nusse og holde i hånd. Men han har selv sagt fra overfor dette og kan bedst lide, at jeg bare er i sengen et stykke fra ham. Jeg har erstattet min hånd med hans bamse. Super! Det betyder også, at han er blevet bedre til om natten at finde bamsen og sutten og selv komme videre i søvnen. Han er ved at blive mindre afhængig af mig om natten.
MEN der er stadig mange opvågninger (4-7), og ind imellem kan han pludselig ligge vågen i 1-1,5 timer uden at kunne finde ro. Hans ører er cheket og fine. Der er en masse tænder på vej, og der er ingen tvivl om, at det plager ham. Han headbanger og ligger i kravlestilling og skal nogle gange have hjælp til at komme tilbage ned og ligge. Nogle nætter er der bare uro, andre nætter græder han (2 gange i nat hvor jeg skal op og stå og holde ham i armene og trøste i cirka 10 minutter).
Han lærte at gå for 3 uger siden. Han gik på én uge fra knap at kunne rejse sig ved tingene til at rejse sig ved tingene og gå rundet om borde etc. Det gjorde han kun i en uge, inden han slap og gik selv! Han var med det samme god til at gå og lærte hurtigt at rejse sig op selv, når han faldt på numsen. Efter han lærte at gå, lærte han også at kravle og at sætte sig op fra liggende stilling. Så fra at have stået næsten stille motorisk siden han var 8 måneder, så gennemgik han en voldsom udvikling på ganske få dage. Han var helt ked af det i disse dage og søgte mig rigtigt meget. Det var næsten for meget for ham, og han kunne slet ikke forstå, hvad der skete. Jeg havde nogle fridage og kunne være hos ham : ). Men han så pludselig fordelene i at kunne komme rundt selv. Så nu går han rundt i hele lejligheden og leger og laver ulykker. Han har aldrig været så glad og selvstændig før! Han pludrer og siger ord og leger med storebror.
Han er refluksbarn men voksede fra det ved 6-måneders alderen. Jeg tror ikke, det er på spil igen, selvom han nogen gange rømmer sig lidt om natten og kan blive lidt ked af denne rømmen. Det er slet ikke hver nat, og det er oftest ved forkølelse og tandfrembrud, hvor det er som om, den ekstra savl irriterer halsen, når han ligger ned. Ørerne har været et problem flere gange. Men de er cheket for et par dage siden og fine. Jeg tror, at Lukas gennemgår et kæmpe spring i sin mentale og motoriske udvikling, og at det spiller ind om natten. Jeg tror også, at de mange tænder på vej plager ham.
Han har aldrig været en god sover. Det varierer i perioder, og lige nu har vi en hård periode. Jeg har prøvet zoneterapi, kiropraktor, massage, lavendeldråber på puden etc. Intet gør den store forskel. Det er som om, at hans natlige uro er styret af noget inde i ham selv mere eller mindre uafhængigt af ydre omstændigheder. Han kan sagtens sove sammen med mig andre steder.
Jeg er ikke voldsomt bekymret men kunne rigtig godt tænke at høre, hvad du tænker, når du læser om Lukas? Min egen fornemmelse er, at der er grænser for, hvad jeg kan gøre for at få mere nattero. Men alle gode råd modtages gerne, for jeg er ret træt.
Jeg synes, vi er på vej i en god retning, da han er blevet bedre til at falde i søvn uden min hjælp både ved aftenputning og om natten (jeg er dog vågen alligevel, når han er vågen : ). Han kæmper ikke imod søvnen – vil gerne sove men har ofte svært ved at få den lille krop i ro. Han græder ind imellem, men er nem at trøste og vil gerne sove videre bagefter.
Er der mere/andet, jeg kan gøre? Er der andre ting på spil mon? Er det normalt for alderen? Hvornår mon det bliver bedre? : )
En lang mail hvor jeg også lige fik beskrevet, hvor dejlig og dygtig, min lille dreng er. Jeg er meget privilegeret og stolt!
Kærligst
Simons og Lukas’ Mor