Svar: Urolig søvn - vågner ofte
24. januar 2014
Alder:
4 mdr.
Kære Signe
Tak for dit brev:)
Det lyder simpelthen så fint det du fortæller og måden du tackler det hele på og du skal prøve at finde roen i at gøre det, som du instinktivt fornemmer virker, uden at være bange for at det er forkert :)
Det er rigtig godt, at du nu arbejder på en rytme, hvor Frederik sover 3 (nogle gange fire) lure om dagen og sammenlagt sover ca 5 timer. Det er her rigtig fint, at du forsøger at få ham til at sove lidt længere, når du fornemmer at han har tendens til at vågne op, før an egentlig har fået søvn nok. Og det er her helt okay at du nogle gange vælge at trille ham i banevognen, vipper ham, tager ham op, vugger ham osv.
Det er på samme måde også helt okay at han nogle gange falder i søvn med brystet om aftenen og derefter sover videre. Han er stadig så lille at det er begrænset, hvor meget du kan gøre - du kan forsøge, men der er ingen garanti og igen er det vigtigste at gør det, som du fornemmer virker og som giver jer begge størst ro.
Stille og roligt skal han nok lære det, men jeg kan se fra det første brev du skrev og til nu, at der allerede er sket store fremskridt. I har fået ændret rigtig meget på rytmen, så han nu begynder at sove længere nattesøvn og mindre om dagen og det trods alt på kun ca 3 uger. Du er også opmærksom på at få ham fyldt ekstra op med mælk om dagen og jeg tænker at I løbet af de næste ugers tid vil I stille og roligt skulle igang med lidt skemad og det vil også have betydning for hans rytme og hans søvn om natten. På den måde arbejder tiden for jer:)
Når han vågner om natten, ligger og pludrer og har vidt åbne øjne, så lyder han jo umiddelbart frisk - og det er naturligvis forstyrrende, men det vigtigste er her at han ikke er ked af det. Det lyder som om at hans rytme ikke kører helt stabilt og at han stadig har brug for din hjælp til at finde ud af, at det er om dagen man er aktiv og om natten at man sover - men den rytme, fornemmelsen for dette er I stille og roligt igang med at indarbejde - og små skridt frem er stadig frem:)
Prøv at vurdere om du behøver at aktivere ham om natten. Hvad sker der, hvis du lader ham ligge pludre og snakke? Hvis han ikke er ked af det, vil han måske falde i søvn af sig selv uden at du behøver tage ham op, vugge ham, amme ham. Og det er okay. Han må godt ligge og være vågen og falde i søvn af sig selv, hvis han kan. Men hvis han tydeligt er ked af det, ikke kan finde roen og søger dig, så skal du naturligvis være der for ham. Du må her vurdere, hvorvidt han kan nøjes med at få en beroligende hånd og sove videre eller om han skal over, ligge ved siden af dig, ammes og/eller om det er nødvendigt at tage ham op, vugge ham osv. I princippet er det godt at handle med så lidt aktivitet som muligt, altså hele tiden forsøge at vurdere, hvordan du bedst muligt kan hjælpe ham videre i søvnen med mindst mulig hjælp/aktivitet fra dig.
Når du ammer ham sen aften eller først på natten, så prøv om du kan holde dig vågen, så han bliver ammet rigtig godt af og derefter puttes over i egen seng. Det at han falder i søvn i din favn og I sammen ender med at sove et par timer og du først får ham flyttet der, kan godt spille ind på hans opvågninger om natten. Han vågner, savner din favn og din nærhed og vil naturligt igen først falde i søvn, når du så atter tager ham op i din favn, vugger ham osv. Det er derfor en god idé, hvis du kan prøve at amme ham og putte ham direkte derefter, så han kommer ud af din favn.
De gode vaner kommer som sagt hen af vejen og lige nu er det at få indarbejdet rytme rigtig vigtigt. I takt med at han begynder med lidt smagsprøver på en ske, ammes og puttes til sine lure fast i løbet af dagen, får flere vågne og aktive perioder i løbet af dagen osv. så vil det naturligt også påvirke nattesøvnen.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre og også giver lidt ro:)
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske