Brev:
SØVN! Forstår ikke hvad der sker
24. januar 2014
Alder:
14 mdr.
SØVN! Forstår ikke hvad der sker
Hej Helen.
Jeg har tidligere haft skrevet til dig angående vores søn på nu 14 måneder og hans søvnmønstre. Det har ALDRIG været rigtig godt men der har været kortere perioder ind imellem hvor vi da har fået en smule søvn og bedst var det nok da han var omkring 9 mdr hvor han om natten begyndte at sove et par stræk på 4 timer, men det stoppede igen.
Jeg må ærlig indrømme at jeg overhovet ikke forstår hvad det er der sker og jeg er ved at være så presset at jeg slet ikke kan hænge sammen og en arbejdsdag er rigtig rigtig svær at overskue :/
Vi holder os stort set til den samme rytme hver dag og der er heller ikke så mange forandringer i det han indtager hver dag.
Han står op ca 6-6.30 om morgen - ofte ligger vi og hygger lidt i sengen for vi er SLET ikke klar til at stå op.
Vi spiser morgenmad omkring kl 7.15
ca 8.30-9 bliver han afleveret i dagpleje - her spiser de lidt frugt
ca 10.30/11 spiser de frokost og kl 12 bliver han puttet - sover 2-3 timer i barnevogn.
Lidt over 3 spiser de frugt og han bliver hentet der.
kl ca 17.15 spiser vi aftensmad og kl 18.30 er han så træt at der virkelig skal sættes alle sejl ind (vi læser historie, leger gemmeleg og andre ikke alt for voldsomme lege) for at holde ham vågen til kl 19 hvor han får en flaske og bliver puttet. For det meste falder han i søvn på få minutter og så er det ellers "spændende" hvordan natten forløber her fra.
Vi har oplevet få gange (måske 5 ialt nu) at han har sovet uafbrudt i 6-7 timer og så først derefter begyndt på roderiet. Han kan også vågne efter 40-50 min, lige skulle hjælpes et øjeblik og så vågne igen 1 times tid senere, så måske 2 og så ellers pive lidt med jævne mellemrum hele natten, men det der er mest frustrerende er, at vi 7 ud af 10 nætter har en periode på ca 1 1/2 time hvor han ikke kan finde ro. Den ligger ikke på samme tidspunkt hver gang - nogle gange starter den ved halv tre tiden, andre gange lidt i fem eller alt der imellem. Han vågner og piver og kan ikke selv falde i søvn (det kan han generelt ikke - kun når han puttes i barbevogn til middag). Når vi så har en hånd på hans mave/bryst ligger han og aer ens arm med begge hænder og bliver ved og ved, vender sig, piver lidt mere, vender sig igen, aer armen, vender sig og det fortsætter i op til 1 1/2-2 timer!!!! Nogle gange falder han lige i søvn, men vågner så igen og piver, vender sig, falde i søvn, vågne med det samme og piver....
Han spiser masser af mad i løbet af dagen og drikker efterhånden mere og mere (vand). Han vil ikke have noget at drikke om natten og han er heller ikke sulten. Vi har efterhånden fået udelukket de ting han får rigtig meget luft i maven af (hans mave har været et stort problem tidligere!) så det er ikke fordi han har ondt. Han har fået rigtig mange tænder - 16 ialt, og har ikke fået nogle den sidste halvanden måneds tid.
Han har gået i lidt over 1 måned og der var et par rigtig øv dage lige deromkring hvor han begyndte at give sig ud på egen hånd, men det her mønster har været nogenlunde konsekvent i de perioder hvor det ikke kortvarigt har været bedre.
Han bliver puttet med sin sut, men kan for det meste godt sove uden den om natten, men jeg må indrømme at de nætter hvor han bare vågner hele tiden, der forsøger vi nok med den en del. Hans seng står ved siden af vores med den ene side taget af, for vi har slet ikke kunne overskue at skulle flytte den ind på hans eget værelse, hvis det betød at skulle stå bøjet over den hver nat i flere timer. (Vi havde også en babyclavoyant ude da han var omkring 5 måneder, der sagde at han havde brug for tryghed og nærhed og at det ikke ville få ham til at sove igennem at han sov alene - vi havde nemlig rykket ham ind der og det var ikke rigtig med succes.)
Nogle nætter havner han oppe i vores seng fordi vi simpelthen ligger så dårligt med en hånd nede i hans seng, men det er egentlig ikke fordi han hver gang finder mere ro her - han falder hurtigere i søvn jo, men vågner stadig mange gange.
Jeg er snart ved at hive håret ud af hovedet på mig selv, for jeg kan slet ikke tænke en sammenhængende tanke eller overskue hverdagen, når jeg kun får noget der ligner 4-5 timers søvn sammenlagt og det er nogle gange med RIGTIG mange opvågninger.
Jeg håber virkelig du kan trylle, så vi snart kan få nogle gode nætter og en dreng der sover igennem - han er nemlig tydeligt påvirket af det.
Hilsen