Svar: Altid sovet urolig om natten
24. januar 2014
Alder:
3 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det er rigtig dejligt, at din dreng er så god til at sove om dagen. Dagssøvnen er vigtig for ham, den er med til at reparere på den nattesøvn han mangler og det er rigtig godt, at han derfor sover om dagen. Men når det er sagt, så er det også en rigtig god idé at du med den alder han har nu, begynder at skabe lidt mere rytme, så han stille og roligt lærer at sove mere om natten end om dagen.
Vi har alle sammen et indre ur, en cirkadisk rytme. Denne rytme kører upåklageligt hos os voksne, men hos børn fungerer den ikke rigtigt og de skal have hjælp til at finde ud af at det er om dagen man er aktiv og om natten at man sover. Og hos jer lyder det lidt som om at jeres dreng har tendens til at bytte lidt rundt på nat og dag, så han tager sine længste søvnstræk om dagen.
Hans søvnbehov er ca. 15 timer i døgnet og det vil ofte fungere rigtig godt, hvis han sover ca. 5 timer i løbet af dagen og ca 10 timer om natten. Det vil være rigtig godt, hvis de 5 timers dagssøvn kan være fordelt på 3 lure, så han nu hjælpes til en rytme, hvor han sover formiddagslur, middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. En sådan rytme vil hjælpe jer fremover, også i takt med at han begynder med skemad og naturligt skal have morgenmad, frokost og aftensmad - hans rytme skal stille og roligt passes ind, så det passer med den rytme I naturligt har i jeres familie.
Hos jer kan jeres dreng nogle gange sove 5 timer i træk om dagen og det er alt for længe, hvis hans samlede søvnbehov "kun" skal være på 5 timer. Selvom han ofte sover mindre af gangen, så sover han samlet stadig en del. Du fortæller at han ofte kan sove 2-3 timer om formiddagen, 2-3 timer til middag og en powernap på 30-60 minutter - igen giver det rigtig meget dagssøvn og sandsynligvis derfor du oplever, at nattesøvnen giver jer problemer.
Man kan diskutere hvorvidt du skal vække ham om dagen og i første omgang tænker jeg, at du måske ikke behøver vække ham, men skal prøve at se om ikke han kan vågne lidt op af sig selv - og så kan du tage ham op, når han begynder at ligge lidt uroligt og her ikke arbejde på at lulle ham videre i søvnen. Det vil på samme måde være en rigtig god idé at du forsøger at starte dagen til samme tid hver dag, - hvis du kan vække ham om morgenen, så han kommer op ca kl 7, som du beskriver ofte passer nu, så vil det være fint at putte ham til formiddagslur ca kl 9-9.30 - jo mere fast jeres stå op tidspunkt er om morgenen, jo mere fast vil du naturligt også kunne putte ham om dagen og jo mere struktur kommer der naturligt på både dag og nat.
Du fortæller at han er begyndt kun at sove 1-1.5 time om formiddagen og det må han faktisk gerne - når han begynder at vågne op her, så skal du tage ham op og aktivere ham, lege med ham osv. og så arbejde på at han så tager en længere middagslur i stedet.
Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, må gerne tilbydes lille amning igen, når dagen starter ca. kl 7, det er en dejlig måde at vågne op på.
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur og sover her måske 1-1.5 time.
Frokost 12: Ammes og puttes til middagslur, må her gerne tage en længere lur på 2-3 timer, som du beskriver at han ofte gør. Han skal ikke sove mere end ca 3 timer, så må du gerne rumstere lidt rundt om ham og se om du på den måde kan få ham til at vågne stille og roligt op, så han ikke sover dagen væk :)
Eftermiddag 16.30-17: Ammes og puttes til dagens 3 lur, som så ofte varer 30-60 minutter som nu.
Aften 20: Ammes rigtig godt, skiftes, ammes og puttes til natten.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt - må godt tages op og ammes i søvne og derefter puttes til videre søvn, så hans længste søvnstræk kommer til at ligge fra kl 23 i stedet for fra kl 20 - det kan være et forsøg værd.
Midt nat 03: Ammes efter behov.
Det er som sagt godt at arbejde på en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt, samlet ca 5 timer - og det kan være en rigtig god idé at forsøge at holde fast på et nogenlunde fast stå op tidspunkt og også puttetidspunkt hver dag. Det kan være en idé nogle dage at kikke lidt på klokken og vurdere om det er tid til at sove eller tid til at være aktiv. Han er nu ikke længere et spædbarn, men er nu en aktiv lille baby og det er vigtigt at I hjælper ham med at bruge sig selv både motorisk og mentalt i løbet af dagen, så hans rytme stille og roligt bliver mere inddelt i perioder, hvor han er aktiv og perioder, hvor han så sover. Der skal være plads til begge dele :)
Dt at han gylper en del kan naturligt også spille ind og det vil være rigtig godt, hvis du kan elevere hans hovedgærde, så han kommer til at ligge lidt højre med hovedet. Det kan du gøre ved at komme en lille pude, et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under hans hoved.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske