Svar: Sterilisering/skoldning
23. januar 2014
Alder:
2 mdr.
Kære Annelie
Tak for dit brev :)
Du har ret i at sutter og sutteflasker bør renses grundigt. Det er vigtigt at være omhyggelig med hygiejnen, fordi varm mælk samler bakterier. Derfor skal du være særligt opmærksom på skruegangen og kanterne i flasken, fordi der kan sidde mælkerester her.
Du kan vaske flaskerne med flaskerenser, opvaskemiddel og varmt vand. Du kan også komme dem i opvaskemaskinen. Her skal de vaskes op ved mindst 65° C og med tørreprogram. Du skal vaske/skylle mælkerester væk, før du vasker flaskerne grundigt.
Man kan også komme flasker og sutter i en skål med vand og sæbe, dække til og så koge dem i 5 minutter i mikrobølgeovnen. Herefter skylles og tørres flaskerne grundigt.
Og så kan man også købe en flaskesterilisator beregnet til formålet.
Når det anbefales at skolde flaskerne efterfølgende, så er det for at fjerne evt. sæberester.
Da I skal ud at rejse og være på en båd, så må jeg indrømme at det lyder lidt voldsomt at tage en mikrobølgeovn med - men det er naturligvis op til dig og som du skriver, så kan du jo også varme modermælkserstatningen hurtigt i mikrobølgeovnen osv.
I kan dog også tage en rejse el-koger med, som ikke fylder så meget. Den kan bruges til erstatningen - tempereret vand kan bruges med pulvererstatning eller du kan koge vand og opvarme en flaske med mme fra brik. Flaskerne kan du vaske grundigt op med opvaskemiddel og flaskerenser, og hvis du skønner det nødvendigt, så kan du skolde dem med vand fra el-kogeren efterfølgende.
Husk på, at når din datter bliver 4 måneder, så må hun godt begynde med lidt skemad og kan således spise fra en tallerken, drikke lidt af et glas og spise med en ske, der ikke er "skoldet", og hun må faktisk også godt begynde at få vand direkte fra hanen (måske ikke lige på ferien, men derhjemme) :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske