Svar: Frugt i fangenskab
21. januar 2014
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Du har fuldstændig ret i, at man skal holde godt øje med børn, når man giver dem mad i hånden. De kan let få bidt et stykke af, som kan sætte sig fast i halsen - især, når de begynder at få tænder, så skal der ikke så meget til. Derfor skal børn altid være under opsyn, når de sidder med mad i hånden, og derfor skal man også overveje meget, hvad man giver dem.
Man bør f.eks. ikke give børn rå gulerod eller hårde stykker frugt som æblebåde. De hårde grøntsager og frugter kan de meget let få bidt et stykke af og det kan sætte sig fast i halsen. Blødere frugtbåde som f.eks. en appelsinbåd eller et større stykke blød melon kan de bedre sidde med, ligesom ristede rugbrødsbjælker eller et stykke agurk også ofte er et hit. Men også disse ting skal man holde øje med og fjerne fra barnet, når barnet har gumlet og de bliver "for gnasket" og erstatte med nyt.
Og ja - man kan godt købe frugtnet / spisenet - det laver blandt andet Nuby. Det kan være praktisk til de børn der let bider stykker af, men du har ret i at det er en balance, for det er også vigtigt at børn lærer at tygge og netop prøver at spise selv, for at finde ud af konsistens og fornemmelsen for at have mad i munden og bearbejde maden med munden. Jeg vil derfor umiddelbart anbefale at man mest bruger disse på tur, hvor barnet måske ikke er under opsyn hele tiden.
Når barnet sidder med et stykke frugt, en brødskorpe eller lignende selv, så bruger det sin kæbe, sine tyggemuskler og får også en fornemmelse for hvor langt ind i munden man kan komme maden, før brækrefleksen stimuleres osv. Samtidig får de kendskab til forskellig konsistens og også smag. Der er mange informationer og meget læring i at sidde og gumle på noget selv. Og den samme læring får man naturligt ikke, hvis man skal spise frugten gennem et net...
Børn skal ikke sidde med noget selv, hvis de ikke er parate til det - modsat, så er de nogle gange parate, men får bidt stykker af, som de ikke kan kapere og så er et frugtnet en mulighed...
Det er som med alt andet vigtigt at finde balancen mellem, hvornår barnet skal have mad direkte i hånden og hvornår frugtnettet er bedre.
Fortsat held og lykke og fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske