Svar: Putteritual - 4 mdr.
21. januar 2014
Alder:
4 mdr.
Kære Signe
Tak for dit brev :)
Når jeg anbefaler, at man ammer børn før de puttes, så er det fordi det at blive ammet har rigtig mange fordele:
- Barnet bliver fyldt op med mælk og sover naturligt bedre og længere med mælk i maven. Et barn der f.eks. er ammet en time før det puttes, vil naturligt ikke kunne sove særlig længe, før det vågner op og har brug for mælk igen.
- Det at sutte virker beroligende på barnet. Når barnet dier, så slapper det af i kroppen og finder roen.
- Hud mod hud kontakt udskiller oxytocin også kaldet kærlighedshormonet. Det får barnet til at slappe af og finde roen.
- Derudover vil varmen, mors vejrtrækning, det at være i favn, blive bevæget, gøre at barnet føler sig omsluttet og tryg. Det minder om tiden i livmoderen og tryghed er alfa omega.
For små børn er der ikke noget vigtigere end at være trygge, og det at skulle sove skal være noget trygt og dejligt. Og ja - det er rigtigt - nogle gange kan det, der starter med at være en god og tryg søvnassociation godt ændre sig til noget uhensigtsmæssigt. Men det er ikke sikkert. Og det er først, hvis man begynder at fornemme at barnet er blevet uhensigtsmæssig afhængig af brystet, at det er et problem - det er f.eks. hvis barnet vågner hver time og ikke kan komme videre i søvnen igen uden brystet i munden. Men så længe det ikke er et problem, så skal man ikke gøre det til et problem og man skal ikke "søvntræne" et lille barn, der bare ammes, falder i søvn og derefter sover godt - for så sover barnet præcist som man kan forvente.
Og når det er sagt, så anbefaler jeg så ofte at man stille og roligt begynder at adskille bryst og søvn - barnet skal stadig ammes, men skal lige nå at registrere og finde ud af, at det godt kan overgive sig til søvnen uden brystet i munden. Det vil sige at du skal se på din dreng, se på hans øjne, lytte til hans vejrtrækning. Du skal prøve at putte ham, lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Han skal altså ikke være vågen, som du måske tror, men være lige ved at falde i søvn - han skal flyttes fra din favn lige der, hvor øjnene ruller, han misser med øjnene og lige når at registrere hvor han bliver lagt.
Stille og roligt putte ham fra din favn ned i sengen. Han må meget gerne være svøbt, så han stadig føler sig omsluttet selvom han kommer ud af din favn, og han må meget gerne blive puttet med en sut og en sutteklud, der måske dufter af dig.
Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser og lul ham på den måde videre ind i søvnen. Ligger han i liften kan du svinge den lidt, ligger han i barnevognen kan du trille ham lidt i den.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske