Svar: Soverytme i vuggestuen
20. januar 2014
Alder:
11 mdr.
Kære Kristina
Tak for dit brev :)
De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de begynder at kunne nøjes med kun en lur dagligt og jeres datter lyder til stadig at have behov for sin lur. I beskriver en pige, som falder hurtigt i søvn og som sover rigtig godt, når hun puttes og derfor skal hun have lov til at sove, som hun lige nu gør. Man skal ikke ændre noget der fungerer:)
I takt med at hun vænner sig til at være i vuggestue, vænner sig til dagligdagen og alt det nye og samtidig også bliver ældre, så vil hun sandsynligvis selv begynde at ændre rytme og her skal I så prøve at følge hende. Det kan være at hun begynder at afkorte sin formiddagslur, så den pludselig ikke varer så længe som den plejer. Det kan også være at hun begynder at protestere mod at blive puttet allerede kl 9.30, fordi hun ikke føler sig træt nok og parat nok til at sove på dette tidspunkt og måske så pludselig stille og roligt ændre rytme, så hun sover en længere lur fra 11-14 eller måske senere endnu... Det må tiden vise.
De 400 ml mme sikrer hendes behov for jern indtil hun er et år. Herefter kan I begynde at trappe ud af den ene flaske - den der ligger om natten. Det er her vigtigt at trappe langsomt ud, så hun vænnes til at behøve mindre og mindre mælk og stille og roligt lærer helt at undvære. Det vil sige, at hvis hun lige nu drikker 150 ml, så skruer I ned til 125, derefter 100, så 80, så 60 - og så kan hun stille og roligt begynde at undvære flasken. Samtidig skal I naturligvis sikre at hun får væske nok i dagtimerne og om aftenen, så hun ikke vågner, fordi hun reelt er tørstig. Mælkemængden sættes ned over flere dage/uger.
Flasken inden putning trappes på samme måde ud, men her er det rigtig vigtigt at sætte noget andet i stedet, så hun får et nyt putteritual, der stille og roligt tager mere og mere over, imens flasken trappes ud og fjernes.
Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk aften og nat, at få mælk og mad nok hele dagen og aftenen. Derfor anbefaler jeg at I nu starter med at introducere en godnatgrød. Den skal gives som en del af hendes putteritual og adskilt fra aftensmaden. Det vil sige at I f.eks. spiser aftensmad kl 18, derefter kommer hun i bad, får ren, ble, nattøj osv. på. så får hun godnatgrøden kl ca 19.30, før børstet tænder og puttes - lige nu med flasken og stille og roligt bliver det nye putteritual så en kop mælk og en godnathistorie/godnatsang. I starten kan hun få koppen med den lune mælk ved sengen, men stille og roligt skal hun have den sammen med godnatgrøden, så hun derefter får børstet tænder og ikke får mælk når tænderne først er børstet ...
I må gerne bibeholde Allomin 1, da hun trives med dette og det skal naturligt trappes ud i løbet af de næste måneder. Det anbefales at hun stopper helt med flaske før hun er 18 måneder gammel. De fleste børn stopper helt i 13-15 måneders alderen.
Hendes væskebehov skal derudover dækkes af vand og lidt mælk af en kop - hun må også gerne få lidt fortyndet juice eller lignende en gang imellem, men vand er den bedste tørstslukker og tilbydes til måltiderne og mellem måltiderne. Hendes urin skal være klar, den må ikke være gul og må ikke lugte og hun skal som nu tisse flere gange dagligt.
Lige nu er det helt fint at børste hendes tænder før hun får sin flaske med mælk, hvis tænderne er rene, så vil mælkesukkeret ikke sætte sig på tænderne og gøre samme skade, som hvis tænderne er beskidte.
Det er helt naturligt at hun lukker munden - hun forstår ikke hvad I gør og hvorfor tænderne skal børstes og hun vil naturligt lukke munden sammen, når man putter noget i munden på hende - det er både en refleks og noget hun kan gøre bevidst. Det er rigtigt, at det er en god idé at gøre det til en leg og sørge for at det er behageligt for hende. Nogle gange hjælper det at tage hende på skødet, andre gange at sætte hende foran et stort spejl, så hun kan se, hvad der foregår, atter andre gange at lade hende ligge på sofaen, på puslebordet eller hvor I nu kan tænkes at ville børste tænderne.
I må gerne bruge en lille smule tandpasta - mindre en der kan være på hendes lillefingernegl og I kan prøve at give hende tandpastatuben i hånden, så kan hun kikke på den og glemmer måske at protestere over tandbørsten i munden.
I kan prøve at vise på jer selv, hvordan I gør, så hun kan se at det er okay og ikke farligt, ligesom I kan prøve med en bidering-tandbørste kombineret, som hun selv kan holde i hånden og på den måde vænne sig til fornemmelsen.
Det kan nogle gange hjælpe at synge en lille sang imens, så det igen bliver lidt mere hyggeligt :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske