Svar: Baby med temperament, enorm sult og dårligt søvnmønster
19. januar 2014
Alder:
4 mdr.
Kære frustrerede forældre
Tak for jeres brev og velkommen til - jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer :)
Det lyder som om at I har haft en lidt svær start, hvor jeres dreng har grædt en del, været meget vågen og hvor han har været rigtig svær at aflæse og spørgsmålet er, hvad det skyldes. Det kan være rigtig mange ting - I nævner selv at han har haft behov for kiropraktor på grund af nakken, det kan være en forklaring - han kan have haft ondt og problemer i nakken kan sagtens give masser af gråd, urolig søvn og forklare, hvorfor han har søgt brystet tit - det at sutte virker beroligende.
En anden forklaring kan være kolik - børn med kolik har ikke smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, og lægen har også udelukket, at barnet lider af overfølsomhed for mælkeprotein eller døjer med andre allergiproblemer. Det er tale om et sundt og rask barn, som græder, uden at man kan finde en forklaring.
Den nyeste forskning tyder på, at børn med kolik græder, fordi deres nervesystem er umodent. Denne umodenhed medfører, at de har sværere ved at regulere deres følelser de er derfor utrøstelige. De har sværere ved at falde til ro, når de bliver taget op og forsøgt trøstet af forældrene. Samtidig bliver de også hurtigt overstimulerede, hvilket forstærker deres gråd. Et barn med kolik græder derfor ofte længere tid af gangen og når barnet begynder at græde, så tager det længere tid at få barnet til at falde til ro. De græder i længere tid, fordi deres nervesystem og evne til selvregulering er umodent.
En tredje forklaring kan være refluks. At jeres dreng har problemer med tilbageløb af mavesyre - så der kommer mavesyre fra mavesækken op i spiserøret. Det svier og kan gøre rigtig ondt - og det kan nogle gange gøre, at han gerne vil die hyppigt, fordi det at få lidt mælk dæmper smerten i spiserøret og giver lidt ro - men det virker kortvarigt og så er den gal igen...
Andre sygdomme kan naturligvis også spille ind - men jeg håber at I har fået jeres dreng set godt igennem af lægen, så der ikke er noget at komme efter der. Det er naturligvis vigtigt at jeres dreng bliver behandlet, hvis han har brug for det. I kan også overveje om jeres dreng måske er det man kalder for "high need"...
Lige nu så spiller alder og udvikling sandsynligvis ind. Det kan sagtens handle om et tigerspring og hvis det er tilfældet, så vil tiden arbejde for jer...
Netop i 3-4 måneders alderen ændrer børn søvnvaner og det er meget naturligt at børn i den alder har svært ved at sove sammenhængende lure om dagen, ligesom de ofte også sover sent. De går sent til ro for natten - og så kan de også søge ekstra mælk om natten...
Når vi voksne sover, er vores søvn inddelt i forskellige stadier, hvor vi sover let og sover dybt og imellem disse stadier er der også perioder, hvor vi drømmer. Hos små børn er søvnen anderledes sammensat. De spæde barn har ikke inddelinger i søvnen på samme måde som vi har men skifter meget hurtigt mellem at sove drømmesøvn, det der også kaldes aktiv søvn og så at sove en mere stille søvn.
Men netop når børn bliver 3-4 måneder, så begynder deres søvn at være inddelt i flere stadier, hvor barnet sover lettere og sover dybere. Jeres dreng har altså en alder lige nu, hvor han begynder at have mere stadieinddelt søvn og det er meget normalt at skiftet mellem at sove dyb og mindre dyb søvn, kan komme med f.eks. 20 eller 45 minutters intervaller. Det betyder at barnet ofte kun sover ca. 20-45 minutter af gangen, så vågner barnet op og har svært ved at komme videre i søvnen .. og det er her I lige nu skal hjælpe ham ved at trille ham lidt eller berolige ham med jeres hænder og nærhed. Det må I gerne gøre :)
Jeres dreng er også mere bevidst nu, han er meget opmærksom på verden og hvad der sker omkring ham. Han lader sig let forstyrre, når han skal spise, han smiler bevidst, kigger efter jer, drejer sit hoved efter lys og lyd, han interesserer sig rigtig meget for at følge med og kommunikere bevidst, han begynder at kluk-le osv. når I sidder med ham og leger med ham. Også motorisk er han stærkere nu, han bruger sig selv mere og mere bevidst, begynder at trille lidt, sparke fra med sine ben, vil gerne støtte på benene, når I holder ham på skødet osv.
Den udvikling han går igennem lige nu, alt hvad han oplever, alle de ekstra stimuli han får, skal bearbejdes når han sover og derfor vil han naturligt lige nu drømme mere og sove mere uroligt. Han kan i søvne klynke, ligge og virrer med hovedet, smågræde, ligesom han også nogle gange kan grine, imens han sover. Det er helt naturligt for alderen.
Hans udvikling og opmærksomhed på verden betyder også at man godt kan komme ind i en rutine, hvor barnet mere eller mindre slatspiser, slatsover, slatspiser og atter slatsover - hele dagen igennem. Og hvis han ikke får mælk nok i løbet af dagen, så vil han naturligt søge det ekstra om natten.
I fortæller at I er begyndt at give ham lidt skemad. Det er rigtig fint, det må I gerne, han lyder til at kunne finde ud af det stille og roligt. Det er vigtigt at I stadig holder jer til smagsprøver og ikke starter for voldsomt ud, men I kan sandsynligvis godt i løbet af de næste 2-3 uger begynde med smagsprøver to gange dagligt - frokost og aften. Det kan hjælpe jer på sigt, fordi det vil være rigtig godt, at I nu arbejder på en rytme, hvor mælk indgår som en fast del af hans putteritual. Indtil nu har han ofte fået mælk, når han vågner og det skal I stille og roligt have vendt om på.
Det betyder at I takt med at han kan begynde at få mere skemad, så vil det være rigtig godt, at I giver ham skemad, når ha vågner af en lur, sammen med vand af kop og så giver ham bryst eller flaske før han skal sove næste lur. Det at få mælken som en fast del af putteritualet vil kunne hjælpe ham til bedre at overgive sig til søvnen og også sove mere roligt.
En plan, som I stille og roligt kan arbejde hen imod ser derfor således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre og dagen starter som nu ca kl 7. Nogle gange har han måske brug for en lille ekstra amning at vågne på.
Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes smagsprøver af lidt grød, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13-13.30
Eftermiddag 16-17: Ammes
Sover dagens 3. lur, som ofte er en kort powernap
Aften 18: Tilbydes smagsprøver af lidt mild grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes/flaske
Midt nat 03: Ammes - de fleste børn har i denne alder stadig brug for mælk midt nat.
Med hensyn til vælling, så virker dette ikke altid efter hensigten. Hos nogle børn giver det ekstra uro og opvågning fordi jeres drengs mave og tarme arbejder på højtryk for at nedbryde den ekstra næring... Måske er det derfor I ikke oplever den store effekt. Nogle gange kan almindelige modermælkserstatning være lige så godt.
Netop fordi børn i denne alder kan have tendens til at slatspise lidt hele dage, så kan det være en idé at amme af to omgange eller supplere med flaske, alt efter hvad du/I har lyst til. Det vil sige amme, skifte ham, amme igen (eller supplere med en flaske) og først derefter putte ham til lur.
Jeg håber I kan bruge lidt af disse tanker videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske