Brev:
Baby med temperament, enorm sult og dårligt søvnmønster
19. januar 2014
Alder:
4 mdr.
Baby med temperament, enorm sult og dårligt søvnmønster
Hej Helen
Vi skriver til dig fordi vi er nogle frustrerede forældre, som har brug for nogle rigtig gode råd.
Det drejer sig om vores søn på 4½ måned, der vejer 9,1 kg og er 68 cm, som er en glad og charmerende lille dreng, men med et meget voldsomt temperament.
Siden han var helt lille, altså fra ca. 3-4 ugers alderen og til han blev 2½ måned, har han haft en meget stor appetit, hvilket vil sige, at han ville have mad ca. hver time, hvis ikke oftere. Vi tænkte, at det måske var fordi at der ikke var nok mælk/næring i brystmælken, så vi prøvede at give ham lidt MME i stedet, men desværre uden nogen effekt. Det var stort det samme om han fik brystmælk eller MME, han VILLE bare have mad og fik han ikke hans mad, skreg han. Når han skreg, var det ikke bare almindelig gråd, men mere et raserianfald hvor tårerne løb ned af kinderne på ham, hvor han blev helt rød i hovedet og hvor han nærmest var ved at kløjs i hans eget spyt.
Efter han blev 3 måneder, begyndte vi at holde ham hen med mad, ved at aktivere ham på alle mulige måder, hvilket selvfølgelig har kostet et par dage med dårlig ryg, men det resulterede i at han kom op på at der kunne gå 2 timer imellem måltiderne. Efterfølgende har vi ved hjælp af endnu en hård kamp med ”blod, sved og tårer” fået ham op på, at der går 3-4 timer imellem måltiderne, hvilket giver en del mere ro og frihed.
Derudover, har vores søn aldrig rigtig ville sove i løbet af dagen. Måske det kan have noget at gøre med, at vi aldrig kunne få ham til at sove før mellem kl. 22-24 om aftenen, hvor han efterfølgende først stod op omkring kl. 9 næste morgen (selvfølgelig med opvækninger i løbet af natten, hvor han blev sulten efter mad).
Her de sidste par uger har vi så prøvet at lave en ny soverytme, med inspiration fra din hjemmeside, som ca. ser sådan her ud:
Vi står på kl. 7, (vækker ham hvis han sover), hvor han får mad i ½ - 1 times tid, ud og gå formiddagstur i barnevognen ved 9.30 tiden, for at få ham til at sove i 1-1½ times tid. Når han så vågner, får han mad igen i ½ - 1 times tid, ud og gå eftermiddagstur i barnevognen ved 13.30 tiden, hvor han så sover i 1½ - 2 timers tid. Herefter får han mad igen i ½ - 1 times tid, hvor vi så prøver at køre en aftenrytme med et langt bad, hvor vi efterfølgende giver ham nattøj på, imens han hører stille og rolig musik med sut i munden, og så til sidst ind i soveværelset med ro og dæmpet lys, hvor han så får mad og hvor vi håber på at få ham til at sove ved en 20 tiden.
Dette fungerer rimelig godt, men når han sover sine lure i barnevognen, vågner han mellem 3-10 gange, hvor vi må ud og vugge/kører barnevognen frem og tilbage, for at få ham til at sove igen. Det passer som regel med, at efter at der er gået en halv time fra han er faldet i søvn, så skal der vugges efterfølgende for at han kan nå op på 1 – 1 ½ times søvn. Hvad kan det skyldes? Og hvad kan man gøre for ikke at skulle ud og vugge ham hele tiden?
Efter vi er begyndt på denne nye rytme, er vores søn begyndt at sove utrolig dårligt om natten. Han vågner ca. hvor 1 ½ - 2 time, hvor han bliver hidsig og vil have mad. Det hjælper ikke at give ham sutten, pakke ham godt ind i dynen, tage ham op til en, eller lægge ham hen til os i sengen for at putte, det eneste der hjælper er at give ham mad, hvor han så falder i søvn igen imens han spiser. Han har aldrig sovet specielt mange timer ad gangen om natten, men førhen gik der ca. 3 timer imellem måltiderne om natten, hvor rekorden er på 4 timer (som MEGET sjældent sker).
Det skal lige siges, at han spiser stort set kun brystmælk i løbet ad dagen, hvor han om natten får brystmælk i 10 minutters tid (for at få ham til at falde til ro), med efterfølgende flaske med 200 ml MME, som han så falder i søvn på, så han ikke altid når at spise det hele. Han får også altid skiftet ble imellem brystmælken og MME om natten, men det foregår med dæmpet lys og ingen snak, så han ikke vågner alt for meget, hvilket faktisk fungerer fint. Efter nogle meget hårde nætter i den stil, besluttede vi os for at give ham en flaske vælling til natten, hvor han får ca. 220 ml ved en 20 tiden om aftenen til at sove på. Dette har vi prøvet et par aftener, men desværre uden effekt. Der vågner han stadig efter 2 timer, er hidsig og vil have mad. Hvilket vi begge ikke fatter en brik af, da vælling skulle være virkelig mættende?
Hvad kan det skyldes at han er begyndt at sove så dårligt? Er det pga. den nye soverytme? Eller kan det måske skyldes nogle af de berømte tigerspring?
Vi er efter han blev 4 måneder begyndt at give ham lidt grød, i håb om at det ville hjælpe på hans enorme appetit. Det går også rigtig godt, han er begyndt at sluge det i stedet for at spytte det ud, men han er stadig kun i startfasen med grøden, hvor han kun får smagsprøver 1 gang om dagen. Så vi ser meget frem til når han skal til at have det flere gange om dagen, og håber at det bl.a. vil hjælpe ham til en bedre søvn fremover.
En ekstra lille information er, at vi har gået til kiropraktor med ham da han var omkring de 3 uger. Der var vi 3 gange, da kiropraktoren sagde at han havde en stiv nakke og derfor ikke kunne dreje hovedet så langt til begge sider som han egentlig burde. Men efter 3. besøg så alt fint ud, og vi har derfor ikke været der siden. Det eneste vi mangler at prøve er zoneterapi, tror du at det ville kunne hjælpe på nogle af de ting vi har skrevet om?
Vi glæder os utrolig meget til at høre fra dig.
Vi venter i spænding.
Med Venlig Hilsen
De frustrerende forældre