Svar: Skemad og mælkemængde - 5 mdr.
19. januar 2014
Alder:
5 mdr.
Kære Julie
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at Oscar stortrives med både skemad og mælk og han lyder bestemt ikke til at mangle noget - dejligt!
Det er en rigtig fin dagsplan du har lavet og du må gerne give ham 1-1.5 dl. skemad af gangen, så længe han også drikker nok af flaske. De fleste børn vil som du beskriver ofte drikke ca 1000 ml mme i døgnet og derudover drikke vand af kop sammen med skemaden. Det vil være godt at giv ham vand til alle måltider, så han lærer at drikke andet end mælk og så han også lærer at drikke af en kop eller et lille snapseglas.
I 6 månederes alderen drikker mange børn mellem 800-1000 ml mme, ofte fordelt på 5-6 flasker og deres indtag af skemad sættes op, så han ikke får større portioner, men får flere små måltider dagligt. Små hyppige måltider er en god idé, - det sikrer ham en bred variation af forskellige fødevarer og sikrer også at han stadig har plads i maven til mælk/væske, ligesom det er med til at sikre en vis energi hele dagen igennem. Det kan i forbindelse med at antallet af måltider sættes op, godt være at mængden af skemad bliver lidt mindre, men det er okay. Sammen med skemaden vil han i 6 måneders alderen også kunne få ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gnave på.
I 6 måneders alderen vil det derfor ofte være passende med en dagsplan, der ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 8.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur som nu ca kl 13
Eftermiddag 15.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop og flaske som nu
Aften 18: Grøntsagmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30 som nu
Sen aften 23: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig. Hvis han som nu kan sove helt til kl 7, så kan du godt overveje at starte dagen med grød - du kan også overveje at starte dagen med flaske og så sætte morgengrøden og formiddagsmåltidet sammen til et, som du så giver lidt senere - og i stedet springe flasken inden formiddagsluren over. Det kan være godt for rytmen i 7 måneders alderen at gøre sådan i stedet ...
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre og vil også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad" :)
Det er helt naturligt at afføringen bliver fastere, i takt med at din drenng spiser mere og mere fast føde. Afføringen bør dog ikke blive hård og knoldet, og det må ikke gøre ondt på din dreng. Du må ikke have indtryk af, at han har smerter, når han har afføring.
Med hensyn til væskebehov, så bør hans væskeindtag ligge mellem 100-150 ml pr kg han vejer - det vil hos jer sige mellem 800-1200 ml præcist som du beskriver:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske