Svar: Start i dagpleje og græder om natten
19. januar 2014
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der kan være mange gode grunde til, at man vælger at lade sit barn starte i dagpleje, når det er 7 måneder gammelt, og du har sikkert valgt med omhu - derfor skal du forsøge at have det godt med dit valg og ikke have dårlig samvittighed.
Du fortæller, at I forsøger at give jeres datter korte dage, du fortæller at dagplejer er rigtig sød og omsorgsfuld, og det lyder som om at du har det godt og er tryg ved at det er hende, der skal passe din datter. Det er fint.
Det er dog helt naturligt at din datter reagerer, og at hun lige nu drømmer rigtig meget om natten, vågner, græder og søger ekstra fysisk kontakt og nærhed. Det er naturligt svært for hende at være adskilt fra dig om dagen. Hun er så lille, at hun ikke forstår hvor du er, når hun ikke kan se dig. Hun kan ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke om du er væk i 5 minutter eller i 5 timer og hun forstår ikke små forklaringer som "mor kommer igen"...
Hun oplever verden med alle sine sanser, hun smager, føler, lytter, ser og alt hvad hun oplever om dagen, alle stimuli skal bearbejdes, når hun sover. Det er når hun sover, at hun får sorteret alt hvad hun har oplevet, og det gør naturligt, at hun lige nu sover uroligt, vågner, nogle gange græder mere eller mindre i søvne og naturligt også søger dig ekstra meget. Hun har rigtig meget brug for at mærke dig tæt på, for at vide, at du stadig er der for hende, at du ikke har forladt hende. Jeg plejer at sige at hendes mor-depot skal fyldes ekstra op, så hun har noget at tære af, når hun skal undvære dig om dagen, og derfor skal du lige nu give hende masser af ekstra fysisk kontakt, kys, knus og nærhed, når I er sammen.
Din datter skal have tid, tid til at knytte sig til dagplejer. De to skal lære hinanden at kende og stille og roligt vil hun naturligt kunne lade sig trøste og berolige mere og mere af dagplejer og vil føle sig helt tryg ved at være der - og stille og roligt vil hendes drømmeaktivitet osv. naturligt også blive mindre og hun vil atter sove mere roligt.
Når det er sagt, så vil mange børn dog især i 8-10 måneders alderen sove meget uroligt. De er her i separationsfasen, og det kan give lidt ekstra udfordringer i forhold til søvn og være på afstand af mor og far - så en længere urolig periode kan I nok godt forvente. Modsat, så kan det også være godt, at hun netop lærer dagplejer at kende og når at knytte sig til dagplejer nu, inden separationsfasen rigtigt sætter ind:)
Børn har brug for tilknytning til stabile voksne, og børn vil knytte sig særligt til en person, som så vil være den person, der vil fungere som barnets sikre base - altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt vil stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Man kalder dette for primære omsorgspersoner og det vil normalt være mor og far.
Børn har dog også det der hedder sekundære omsorgspersoner, som de naturligt vil bruge, når mor og far ikke er til stede. Det kan f.eks. være en bedsteforælder, en dagplejer eller en pædagog i en vuggestue. Barnet vil knytte sig til denne person på en anden måde end barnet er knyttet til sine forældre, men det vil have en tryg og god tilknytning der, så det netop kan søge trøst og hjælp, når det har behov for det.
Og derfor er det rigtig godt, at du har fundet en dagplejer, som du er glad for og som du har tillid til og som netop er sød og omsorgfuld. De to skal blot have tid til at lære hinanden at kende :)
Håber det kan give lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske