Svar: Dagsplan og mad
17. januar 2014
Alder:
6 mdr.
Kære mor, som gerne vil gøre sin baby glad :)
Tak for dit brev :) Jeg vil naturligvis gerne sende en plan til dig, med udgangspunkt i at din datter står tidligt op og hvor du også får lidt idéer til aktivitet osv.
Nu hvor hun er 6 måneder gammel, så sker der rigtig meget på madfronten og det vil være en rigtig god idé at du varierer hendes indtag så meget som muligt. Jo mere variation du kan give hende, jo mere forebygger det kræsenhed senere hen.
Det er en god idé at du kun giver grød 2 gange dagligt og lader resten af måltiderne være grøntsagsmos. Hun må gerne begynde at få de lidt grovere grødtyper nu som f.eks. havregrød og øllebrød og du kan f.eks. give havregrød om morgenen og så skifte mellem øllebrød og grøntsagsmos til frokost, og så også give grøntsagsmos til aften.
Du skal stille og roligt igang med kød eller fisk i grøntsagsmosen og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Det er derfor jeg blandt andet anbefaler grøntsagsmos om aftenen, fordi I så kan tage udgangspunkt i de grøntsager som I spiser, ligesom kød og fisk naturligt også bliver en del af hendes aftensmad på sigt. Hvis du laver lidt sovs med sødmælk eller lidt fløde, så må hun også gerne få lidt af dette på sin mad, så maden stille og roligt kommer til at smage af mere.
Mellemmåltider ligger formiddag og eftermiddag og jeg anbefaler at du giver lidt frugt her. Det kan være frugtmos eller bærmos - du kan lave det selv eller købe det på glas, hvad du nu synes er nemmest. Frugt er også bløde frugtbåde, som hun kan sidde med i hånden og gumle på. I det hele taget er det en god idé at give hende mad i hænderne, som hun kan sidde og sutte på, suge saften ud af osv. Det fremmer hendes lyst til at spise og giver hende god mundmotorisk træning. Du kan f.eks. give hende en appelsinbåd eller du kan give hende ristede rugbrødsbjælker eller agurk.
Det at sidde med noget i hånden vil også være med til at forlænge hendes måltid lidt, så hun begynder at fornemme mæthed og ikke overspiser. Så når hun har spist en portion grød eller grøntsagsmos, så giver du hende mad i hånden, som hun så kan gumle på selv, og på den måde varer måltidet lidt længere tid og hun begynder at fornemme mæthed. Det tager lidt tid fra maven er fyldt til hjernen registrerer det:)
Hvor store portion mad hun skal have afhænger af, hvordan det påvirker hendes indtag af mælk / væske. En normal portion mad ligger ofte mellem 1-2 dl. grød eller mos, ved siden af dette vand af kop og mad i hånden - og så skal hun også have de 5-6 flasker i døgnet, som du beskriver, at hun ofte får. Det handler ikke kun om at sikre hende mælk og den næring der er i mælken, men også om at sikre hende væske nok og da hun er en stor pige, så er hendes behov for væske naturligt ekstra stort. Hendes døgnbehov kan sagtens ligge på mellem 1200-1500 ml og det er rigtig meget, som naturligt skal dækkes via de flasker hun får og det vand hun kan drikke af en kop. Det er derfor bedre at give hende 1 dl. grød og mos, vand af kop og hun så drikker sin flaske, end at give hende 2 dl. grød eller mos og hun så ikke drikker nok. Det lyder dog som om at jeres datter er rigtig god til at tage godt fra af begge dele, og mit bud vil være at hun skal have 200-225 ml mme i hver flaske og derudover så skal hun have skemad og vand af kop, som hun viser behov for.
Mit forslag til en dagsplan kan se således ud:
Tidlig morgen 6: Havregrød, lidt frugt i hånden efterfølgende og vand af kop.
Flaske og puttes til morgenlur ca kl 7.30-8, hvor hun måske sover 45 minutter. Det er bedre at hun tager den ekstra lur om morgenen og ikke om eftermiddagen.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Frokost 11: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 11.30 og du kan her trille en tur med hende og på den måde hjælpe hende til at sove en længere lur, så hun måske kan sove 1.5-2 timer...
Tidlig eftermiddag 14: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden og vand af kop.
Sen eftermiddag 16: Flaske og sover her igen en kortere lur på måske 45 minutter
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften og/eller en gang i løbet af natten 23-04: Flaske, når hun vågner og viser behov for den.
Der er i denne dagsplan 5 flasker - hun må gerne få 6 flasker, hvis hun viser behov for det :)
Jeg har i denne dagsplan taget udgangspunkt i hendes stå op tidspunkt og puttetidspunkt og de fakta du fortæller omkring hendes søvn osv. i løbet af dagen og håber det kan give lidt idé til, hvordan en dag kan skrues sammen:)
Med hensyn til aktiviteter, så vil mange forældre ofte føle at det er svært at aktivere børn i 6 måneders alderen. Nogle gange opstår følelsen af at man gir og gir til det her barn og hun er bare så sur hele dagen, legetøjet er ikke rigtig interessant, når du viser hende noget, så mister hun ofte interessen og det føles som om at du skal finde på hele tiden... Det er helt normalt og hører alderen til :)
Det er rigtig godt, hvis leg stadig foregår på gulvet. Jo mere din datter kan trille omkring, begynde at krybe osv. jo bedre er det. Plads giver lyst til at bevæge sig og hun skal stimuleres til netop at trille, krybe og senere hen også kravle. Luftture, hvor du danser rundt med hende, lader hende "flyve" fra far til dig, tilbage til far igen, lægge hende hen over en stor gymnatstik bold og trille hende frem og tilbage er rigtig godt og vil styrke hendes motorik.
Sanglege og gerne lege med fagter vil være super godt. Lydlege, hvor du hjælper hende med at pludre og sige forskellige lyde er vigtigt. Hun udvikler sit sprog rigtig meget lige nu og kan skrige højt, pludre dybe svælglyde, laver læbelyde osv.
Legetøj der kan bevæge sig - det kan være bolde i forskellige størrelse også gerne bolde med vand, hvor noget i bolden bevæger sig, når bolden triller. Aktivitetscenter, hvor hun stille og roligt skal lære at trykke, dreje osv. Køkken ting - f.eks. en grydeske eller et stykke bagepapir, som hun kan sidde og kramme og fornemme, rangler, bideringe til de ømme gummer, et spejl hvori hun kan få øje på sig selv og på dig... Når du kikker på legetøj til hende, så vælg det legetøj, som fra producentens side er til børn fra 6-9 måneder, så kan hun bruge det lidt tid:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske