Brev:
Afhængig af bryst til at falde i søvn
17. januar 2014
Alder:
8 mdr.
Afhængig af bryst til at falde i søvn
Kære Helen
Tak for dit svar ang. vores lille datter på snart 9 mdr. Vi har nu igennem 1 uge prøvet at følge det mad og søvnprogram du sendte og det gik vældig godt i starten, men er nu blevet lidt sværere. Hvis hun fx.står op kl 06:00 i stedet for kl 07:00 eller er vågen en times tid i løbet af natten, har hun bare brug for mere søvn om dagen, men i det store hele passer programmet godt til hende og 2 lure fungerer også fint, hvis bare nr. 2 lur ikke bliver for sen.
Det er dog stadig enormt udfordrende med putning til natten og kan tage lang tid. Hun falder i søvn ved bystet, men vågner altid max ½ time senere og skal så have bryst igen for at falde i søvn igen. Hvis far prøver at tage hende og gå rundt og vugge hende eller hvis mor prøver at tage hende og vugge hende i søvn i stedet bliver hun umådelig ked af det.
Når vi nærmer os kl 10 kan hun godt sove et par timer. Men så vågner hun og skal have brystet for at falde i søvn igen omkring ved midnat og så igen kl 2 og 4 og 6. Nogen gange endda oftere. Så vi føler ligesom vi er gået fra slem til værre!
Alle omkring os siger kold tyrker – alså fx. nægte hende bryst mellem 8 og 12 og igen mellem 12 og 5. Men det har aldrig rigtigt været en metode vi har brudt os om - det er jo hårdt at høre hende græde så meget - men derforuden vækker hun også hele huset. Men vi er alligevel ved at overveje kold tyrker for det her det fungerer jo heller ikke særlig godt, og bliver jo rigtig hårdt for mig når jeg starter arb om 4 i uger. Synes i forvejen det er hårdt med al den afbrudte nattesøvn.
Jeg er ikke rigtig kommet dertil hvor hun selv giver slip for brystet. Jeg fornemmer nærmest hun bruger det som sut. Og nogle gange sidder hun jo og tygger og gumler i det fordi gummerne klør og det gør umådelig ondt og så bliver jeg bare nødt til at trække brystet til mig. Men normalt kan jeg lirke brystet ud af hende når hun er faldet godt i søvn og hun har ligget måske ½ time med brystet i munden. Så lang tider tager det dog kun til putninge til natten og ikke løbet af natten. I løbet af natten kan det godt bare være 2 min og så kan hun sove videre. Men hvis hun ikke får brystet når hun beder om det om natten, så græder hun højere og højere og vågner mere og mere op. Man skal ikke begynde og ae hende på panden eller lign. Så bliver hun rigtig sur og ked og nærmest slår ud efter hånden – og igen fornemmer man at hun bare vågner mere op ved berøring.
Hun har siden hun blev født og indtil for nylig sovet i egen tremmeseng der stod ved siden af dobbeltsengen med den ene side taget af. Men nu har vi godt nok sat tremmesengsbunden ned og sat siden på igen, da hun jo nærmest begynder at kravle og rejse sig op i søvne nogle gange. Så når vi putter til natten prøver vi at liste hende ned i sin seng, men det lykkes nu ikke så tit. Så ofte falder hun i søvn i dobbeltsengen og sover der hele natten. Men det er en 2 meter bred dobbeltseng og vi sover i hver sin side (mor og datter) så jeg har måske tænkt at det ikke betød så meget. Men tror du mon alligevel vi skulle tage siden af hendes tremmeseng igen?
Vi har også overvejet om far skulle prøve at tilbyde flaske til natten i stedet. Men jeg ville jo gerne stadig amme lidt endnu så hun har den tryghed i overgangen til at far skal passe hende om 4 uger og igen når hun skal starte vuggestue når hun er 1 år.
Sidst vi skrev havde vi haft et par dage hvor vi kunne undgå at give bryst i løbet af natten, men den holder ikke helt alligevel. Vi prøver jo at følge dit program. Men til frokost og aftensmads måltidet vil hun ikke så gerne spise så meget og de 2 måltider sluttes altid af med brystet, den hun bare klynker og finder ikke ro førend hun får det. Nogen gange er det ikke meget hun spiser af brystet men andre gange er det.
Pyh det der amning synes at fylde meget lige pt.
Hilsen en træt mor.