Svar: 3 årig krudtugle ved sengetid vol. 2
17. januar 2014
Alder:
3 år, 1 mdr.
Kære krudtuglens forældre
Tak for jeres brev og fine beskrivelse - de er så fint alt det I har gjort, og det går stille og roligt i den rigtige retning. Det tager tid, lang tid, at ændre på en søvnrytme og det kan sagtens tage 5 uger, nogle gange mere, og det vel at mærke, hvis der ikke sker andre ændringer undervejs som sygdom, institutionsskift eller andet, som naturligt vil påvirke søvnen.
Lige nu lyder det derfor som om at I skal holde fast i at putte jeres dreng omkring kl 22 og også give ham en middagslur på ca 1 time, og så acceptere at han sover det han gør. Jeg kan godt forstå jeres bekymring omkring udskillelse af væksthormon og det at han er faldet på sin vækstkurve, men jeg tvivler på, at forklaringen ligger i hans søvnmønster - og hvis det spiller ind, så er netop middagsluren en rigtig god idé. Søvnen om dagen har en lidt andet effekt end søvnen om natten. Derfor er det godt stadig at holde fast i denne og først fjerne den om nogle måneder.
Måden at fjerne den på vil netop være at I samtidig med at I putter ham ca 15 minutter før, så fjerner 15 minutter af dagsluren, så luren gøres gradvist kortere samtidig med at nattesøvnen forlænges. Det er aldrig et spørgsmål om at fjerne søvn fra jeres dreng, men derimod et spørgsmål om at give ham søvnen på tidspunkter som er mest hensigtsmæssige for ham. Og lige nu lyder det som om at søvnen om dagen er nødvendig, samtidig med at den skal holdes på en time, for at han også kan sove om natten og falde nogenlunde til ro om aftenen.
Hvis vi satser på at hans sengetid kommer til at ligge kl ca. 21.30 i en periode, så kan det være en god idé at give ham et godnatmåltid i køkkenet før. Det går lang tid fra han spiser aftensmad til han puttes og en godnatgrød eller en portion havregryn, en banan, en grovbolle eller lignende kan være en god idé, som en optakt til at det er ved at være sengetid. Han kan f.eks få et godnatmåltid kl 21.00, derefter komme ud og få børstet tænder og så komme i seng seng og falde i søvn kl ca 21.30, med godnathistorie, snak om dagen eller lignende og se om han så ikke stille og roligt kan sove med den rutine.
Hvis det igen begynder at trække ud om aftenen, så kan I bruge det jeg kalder for strygetøj metoden. Det handler om at være i gang med noget praktisk som at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj. Når I stiller jer og laver noget praktisk, så signalerer I, at der ikke sker noget spændende nu, I har kedelige ting at lave, I sidder ikke i stuen og hygger jer og laver derfor ikke noget han går glip af. Han har jo også en alder, hvor han er meget bevidst om at I netop hygger, når han skal sove og hvor han naturligt kan protestere mod at skulle i seng, fordi han vil det samme som jer.
Det er vigtigt at I står på værelset eller lige foran døren ind til værelset, så han kan se jer og så han ikke behøver stige ud af sin seng, for at se jer eller lede efter jer - og måske bliver bekræftet i at I sidder og hygger i sofaen med slikskålen på bordet, men at I netop står og er i gang med noget kedeligt. Han skal altså ikke behøve stige ud af sin seng for at se hvad I laver, men kan blive liggende, hvor han er puttet.
Samtidig kan I verbalt betrygge ham og fortælle hvad I gerne vil have ham til ”jeg er lige her, læg du dig ned”. Netop det at have noget praktisk at tage sig til sender et signal til ham om at I ikke bare sidder og venter på at han skal sove. Jeres dreng kan kalde "moooarr ...?" eller "faaar...?" og I kan svare igen ”ja, jeg er lige her, læg du dig bare til at sove”. Så I er der, betrygger og beroliger og samtidig lærer ham, at han fint kan lægge sig til sove i sengen, hvor han er.
Denne metode kan ændres med tiden, så I begynder at gå frem og tilbage og han lærer at han roligt kan blive i sin seng, selvom I ikke er der hele tiden. Det er her en god idé at gå frem og tilbage med rent tøj, som skal lægges på plads - I har nemlig et formål med at gå frem og tilbage og det er noget helt andet end at vente på at han sover. I kan derfor sige: "jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" i stedet for "nu skal du lægge dig til at sove og så kommer jeg igen". Det sender nogle andre signaler - I går ikke fra ham, fordi I ikke vil hygge, men fordi I skal hente tøj, så kommer I igen. I går ikke fra ham, med et krav om at han skal sove, han kan bare ligge stille og vente, så kommer I tilbage, som I har sagt at I ville.
På den måde kan I altså sende tydelige signaler om at det ikke er legetid eller tid til underholdning, men sovetid nu. I viser ham at det der foregår efter sengetid er kedeligt. I sikrer jer både, at han er træt nok til at sove og parat til at sove, når han bliver puttet, og I betrygger ham ved jeres tilstedeværelse (være i nærheden) og ved verbalt at fortælle ham, hvad I vil.
Det kan godt være at jeres drengs søvnbehov er mindre end gennemsnittet - hvordan sover I forældre? Måske ligner han en af jer?
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske