Brev:
3 årig krudtugle ved sengetid vol. 2
17. januar 2014
Alder:
3 år, 1 mdr.
3 årig krudtugle ved sengetid vol. 2
Kære Helen
Tusind tak for dine seneste svar til os. De var konstruktive og brugbare. Nu har vi så lige brug for lidt midtvejsevaluering:)
Bassemanden har som sagt altid virket meget frisk om aftenen, så vi har haft nogle temmelig udfordrende putninger, som har taget meget lang tid.
Vi har nu igennnem en uge været i gang med metoden hvor man starter med at putte så sent at man ved han falder i søvn på kort tid, og så har vi dagen efter puttet et kvarter tidligere.
Og det har på sin vis været en success. Han bliver vækket kl. 07:00 hver dag og han får lov at sove 1 times middagslur som han så også bliver vækket fra.
Første aften puttede vi ham kl 11:15. Vi kunne overhovedet ikke mærke på ham at han var træt, tværtimod han bare hyggede sig og legede. Hver gang han begyndte at lege lidt mere vilde lege, hvor han vil spurte rundt og hoppe og slå koldbøtter og løbe på løbehjul osv., sagde vi at her om aftenen skulle han lege nogle lidt mere stille lege, og så fandt vi puslespil frem osv. Og hold da op de puslespil der er blevet samlet i løbet af den sidste uge :-) Nu har vi måttet købe flere puslespil for nu blev de gamle jo hurtigt kedelige når man samler dem igen og igen!
Det tog ikke mange minutter at putte den første aften – så han VAR træt – selvom vi var meget i tvivl da vi startede putningen (vi startede bare kl 11:15 fordi mor og far var trætte og ikke kunne mere). Så har vi dagligt puttet et kvarter tidligere. Og han har hygget sig gevaldigt hver aften og været så sød – nogen gange skal vi lige minde ham om at vi leger stille og roligt om aftenen (efter 19:00) men det er gået så fint og det er blevet nogle meget hyggligere aftener for alle. Da vi kom til at skulle putte omkring kl 10:00 begyndte det at tage lidt længere tid inden han faldt i søvn (ca 10 min), men han ligger stille i sin seng (sammen med mor eller far) og kigger lidt rundt og gaber og siger at nu er han også træt. HELT PERFEKT!
Men da vi kom til at skulle putte kl 9:30 og endnu værre 9:15 så er det begyndt at tage lang tid igen. Så der skal han løftes tilbage i sin seng og han sover tidligst 9:45. Så seneste putning har taget en halv time og han vil/kan ikke ligge stille og han bliver ked af det når han bliver løftet tilbage i seng osv.
Og så tænker vi jo umiddelbart at kl 10:00 at det rette tidspunkt at putte ham. Men så får han jo max 10 timer i døgnet! Er det virkelig nok?
Han kan godt være svær at få ud af sengen om morgen og skal bruge en del tid på at vågne, kan blive ked af det osv., og han kan godt finde på at prøve at luske sig til at sove videre på sofaen i stuen når vi så er kommet ned. Men i det store hele er det ikke noget der tager lang tid og han virker glad og frisk når han lige er kommet i gang.
I hans institution siger de at de mærker ikke noget til hans sene sengetider, han er frisk og der er gang i den som altid, det eneste de kan mærke forskel på er at han falder utrolig hurtig i søvn til hans middagslur. De finder det vist også ok nemt at vække ham (ca. kl 13:15).
Om eftermiddagen synes vi heller ikke han virker søvnramt. Vi prøver så vidt det er muligt at prioritere at få ham ud en time eller to, uanset vejr (han vil hjertens gerne løbe rundt i silende regnvejr) efter vi har hentet ham i institutionen og inden aftensmaden. Nogen gange bliver det efter aftensmaden, men aldrig til efter kl 19:00. Fra kl 19:00 prøver vi at holde det hele lidt mere roligt.
Vi synes egentlig altid vi har prøvet at tale tydeligt til ham og formulere os ved at stille personlige grænser, og har fortsat fokus på dette.
Så lige nu er vi tilbage til at han sover samme tid hver aften ca. kl 10:00, men til gengæld starter vi putningen det senere og vi er kommet ud af den dumme rutine med at han ikke forbinder det med at komme i seng med noget rart og måske endda ikke har følt træthed. Dog har vi lige haft 2 dage med tilbagefald, men vi er fortrøstningsfulde ved at kunne vende den igen, det tog jo trods alt ikke lang tid at komme hertil.
Den eneste bekymring vi har nu er om han får nok søvn, eller er han bare enorm god til at skjule for os, hvor træt han er. Det har han ihvertfald formået de første aftener hvor vi puttede omkring kl 11. vi fornemmede ikke han var træt, men det tog jo ikke 2 min at falde i søvn.
Vi har igennem et års tid været til ekstraordinære højdemålinger af ham hos lægen. Han var nemlig faldet 4 vækstkurver. Lægen har nu konstateret at han har lagt sig ind på en ny vækstkurve og skal ikke følges mere, så tjekker hun bare op igen når han bliver 4 år.
Vi har igennem dette år tænkt meget over om det med højden kunne være pga. at han sov for lidt og har derfor haft et behov for at han skulle sove det gennemsnitlige for hans alder. Men måske han bare har et mindre søvnbehov og vi har forsøgt at putte ham ned i en kasse hvor han ikke hørte til?
Mht. middagsluren tænker vi at han skal trappes ud af den på et tidspunkt fx til sommer når han skal i børnehave. Vi havde egentlig stoppet med at give ham middagslur herhjemme, men nu er vi gået tilbage til at han sover 1 time herhjemme så der ikke er forskel på hverdag og weekend.
Umiddelbart under vi ham jo gerne den pause i institutionene, især når de siger han falder i søvn så hurtig. Men på den anden sige vil han måske så falde i søvn det tidligere om aftenen. Vi tænkte på at trappe et kvarter af middagssøvnen samtidig med at vi putter et kvarter tidligere om aftenen.
Har du evt. nogle tanker omkring denne middagslur og udtrapning?
På forhånd tak.
Hilsen krudtuglens forældre