Svar: Slyngevugge
17. januar 2014
Alder:
5 mdr.
Kære Julie
Tak for dit brev og velkommen tilbage, hvor dejligt at høre fra dig igen og hvor skønt at I har fået en lillebror - stort tillykke med det :)
Som udgangspunkt skal man ikke ændre noget der fungerer og lige nu sover jeres dreng godt i slyngevuggen. I har dog også oplevet, at han sov fint i voksiposen på en madras, så han kan umiddelbart begge dele.
Jeg tænker derfor om ikke den bedste løsning hos jer ville være, at du forsøger at variere lidt, så han på nogle tidspunkter puttes i tremmesengen og på andre tidspunkter bruger I så slyngevuggen, som han er vant til. På den måde kan overgangen gøres mere glidende. Du kan prøve at putte ham i tremmesengen en gang i løbet af dagen eller prøve at gøre det til natten - det vil jo også være synd at ødelægge jeres gode rytme med at sove i barnevogn:)
Hvis det viser sig at han har rigtig svært ved at finde ud af at sove i en stillestående seng, så kan du bibeholde slyngevuggen lidt endnu - i princippet må han sove i den, så længe det fungerer rigtig godt for jer alle. Mange børn begynder dog at protestere mod slyngevuggen i 6 måneders alderen, fordi de her begynder at skifte stilling om natten og har rigtig meget brug for netop at kunne dette og derfor nyder de ofte at komme ud af slyngen og i stedet ligge på en madras... måske er det netop dette behov jeres dreng begynder at vise :)
Håber du kan bruge dette lidt videre og glæder mig til at følge jer igen:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske