Svar: Vand til måltiderne
16. januar 2014
Alder:
7 mdr.
Kære J
Tak for dit brev :)
Der er ikke nogen officielle retningslinjer omkring, hvor meget vand jeres dreng må drikke i en alder af 7 måneder - vand tilbydes til måltiderne og som tørstslukker ind imellem, og han skal naturligvis tilbydes vand, når han er tørstig.
Det er i princippet super godt, at han er glad til at drikke vand. Vand er den bedste tørstslukker og det er rigtig godt, at han er god til at drikke det og ikke længere behøver mælk hele tiden. Det er dog vigtigt at han stadig får mælk og at vandet ikke fylder hele hans væskeindtag - hvis han drikker 4 amninger/flasker dagligt og også får mælk i grød og mos, så dækkes hans behov for mælk fint - og resten af behovet for væske kan så dækkes af vand.
De fleste børn vil få ca 750 ml mælk via bryst eller flaske og døgnbehovet ligger i denne alder mellem 100-150 ml pr kg han vejer. Jeg ved ikke hvad jeres dreng vejer, men hvis han vejer f.eks. 8 kg, så betyder det at hans væskebehov er på mellem 800-1200 ml i døgnet - altså ca 1000 ml og hvis han så drikker 750 via bryst/flaske, så kan han altså drikke ca. 250 ml vand via kop..
Det er naturligvis vigtigt, at han også tilbydes skemad og mad i hånden og således ikke længere kun får væske. Den faste føde skal til at fylde mere og mere.
Jeg håber dette giver et nogenlunde billede af hans behov :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske