Svar: Urolig søvn og amning
16. januar 2014
Alder:
7 mdr.
Kære L
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at du har min bog om "børn og søvn" og "børn og mad" - tak:)
Lige nu lyder det som en god idé at prioritere amningen kl 04 i stedet for kl 05/06. Det er naturligvis dejligt hvis han kan sove længere om natten, men det tænker jeg må komme hen af vejen og lige nu er det vigtigt at I ikke bruger en time på at kæmpe omkring amning, for så at amme ham - og i stedet vælger at give ham brystet og få ro på og sove videre.
For at dette bedst muligt skal kunne lade sig gøre, for at han stille og roligt begynder at kunne sove længere søvnstræk, så vil det være en rigtig god idé at indføre en godnatgrød og evt. også et aftenmad. Det plejer jeg at anbefale omkring 8 måneders alderen og der er I jo ved at være nu :) Det betyder en aftenrytme med aftensmad kl 18, et bad kl 18.30, godnatgrød kl 19.30 i køkkenet og herefter amning og så puttets i seng kl ca 20.
Med hensyn til morgengrød, så er det rigtigt, at han burde være mere sulten, hvis han er ammet kl 04 i stedet for kl 06 .... men nogle børn har ikke den største appetit om morgenen og det er okay. Det er dog stadig en god idé at du tilbyder ham morgengrød fast hver dag, så han vænnes til at skulle spise lidt der og så er det rigtig vigtigt at du nu indfører et mellemmåltid om formiddagen. Det kan i 8 måneders alderen være en kvart eller halv bolle med smør, skåret i små hapsere og lidt frugtmos (jerntilskud) og frisk frugt i hånden, sammen med lidt vand af en kop. Mellemmåltidet skal erstatte amningen og derfor gives i umiddelbar nærhed af putning.
Du kan derudover med fordel triller din dreng en tur i barnevognen, lade ham sidde op, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet osv. og på den måde vænne ham til at skulle sove uden at behøve brystet. Har han brug for noget at sutte på og bruger han ikke sut, så kan han få en blød frugtbåd, et stykke agurk eller andet, når I triller af sted. Læg ham først ned, når han tydeligt er parat, hold øje med klokken, - det giver dig en idé om, hvornår han egentlig er putteklar :)
Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød eller øllebrød, vand af kop.
Formidag 9-9.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur - sæt ham i barnevognen og tril en tur og hold øje med, hvornår han er parat til at sove
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller andet i hånden, må også gerne begynde med lidt små rugbrødshapsere med smørbart pålæg, hvis han er parat til det. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13 - tidspunktet variere efter hvor lang en formiddagslur han tager
Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. En lille portion tykmælk med revne æbler eller frugtmos. Vand af kop. Kan også godt ammes ekstra om eftermiddagen i en periode - det er bedre at han bliver ammet lidt her end om natten:)
Aften 18: Familiemad - kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta, sovs. Maden skal smage af noget, der skal være mos og også mad i stykker, som han selv kan sidde og gumle på, vand af kop.
Kommer i bad og gøres klar til natten
Godnatgrød ca 19.30, - får børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og puttes til lur
Midt nat 04: Denne amning har han lige nu brug for, men stille og roligt skal den trappes ud, så han begynder helt at kunne undvære den.
I 8-9 måneders alderen vil 3 amninger ofte være passende og de kan ligge inden middagslur, aften og sen aften - det vil sige at amningen om natten og også amningen eftermiddag fases ud stille og roligt og hans indtag af mere rigtig mad sættes gradvist op. I skal lige nu ikke kæmpe med ham, men gøre det, som I fornemmer er nødvendigt, men prøve at vænne ham til slet ikke at behøve mælk om natten. Derfor er det også bedre at I lige nu giver ham mælk kl 04, hvis det er der han vågner og søger, så I lytter til dette behov og ikke kæmper - for så vil han naturligt søge det mere og mere og vil ikke sætte behovet ned. Men altså lægger ham til og får ro på og stille og roligt så prøver at afkorte amningen mere og mere.
I nogle familier hjælper det at sove hver for sig, fordi man så ikke forstyrrer hinanden. I andre familier er det langt bedre at sove i samme rum. Jeres dreng er stadig så lille at han ikke forstår, hvor I er, når han ikke kan se jer og han sover lige nu meget uroligt og har brug for jeres hjælp til at skifte stilling i løbet af natten - hvis I sover i hvert sit værelse kan det blive til meget renderi i løbet af en nat.
I kunne evt. tage den ene side af tremmesengen af, koble hans seng til jeres seng, naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde kan han lære at sove i egen seng og mor kan ligge i ved siden af, men dog stadig lidt på afstand, du kan berolige med hænder, kærtegn, nærhed osv. så han kan mærke at du er der, men uden at du behøver stå op eller tage ham op om natten.
Der sker rigtig meget med børn og børns søvn og nogle perioder er naturligt mere urolige. Det gælder f.eks. 8-10 måneders alderen, 13-15 måneders alderen, 18-20 måneder, 2.5 år... Så hvis man vil have størst mulig held med at flytte til eget værelse, så kan det være en idé at ramme uden for disse perioder. Det er her også vigtigt at medtænke ændringer i hverdagen - man bør ikke lave forandringer i perioder, hvor han er syg, starter dagpleje/vuggestue eller andet.
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske