Svar: Spiser mindre og mindre varieret
15. januar 2014
Alder:
16 mdr.
Kære Birgitte
Tak for dit brev :)
Det er dejligt at din datter har haft en god appetit og har spist meget varieret, det kommer til at præge hendes indtag af mad på en positiv måde fremover.
Det er dog helt normalt, at hun nu begynder at spise mere selektivt - for det første vokser hun ikke så meget mere og hendes appetit ændrer sig. Derudover så er hendes naturlige lyst til at putte i munden, smage og undersøge netop med munden ikke længere helt så stor, i stedet vil hun hellere undersøge på anden måde - det kan være at komme maden fra tallerkenen op i glasset, banke tallerkenen i bordet, skubbe maden ud over bordkanten, smatte maden ud mellem fingrene, tygge på maden og tage den ud af munden for at se hvordan den ser ud - eller bare for at undersøge og måske også se, hvad det gør ved jer...:)
Det er en god idé at servere mad af en ensfarvet tallerken, fordi det er maden og ikke tegningerne, der så fanger hendes opmærksomhed. Det er også en god idé at servere lidt af gangen og så lade hende spise det og få mere, hvis hun vil have det.
Det er en god idé at hun nu spiser både med gaffel og lærer at spise med ske - I kan hjælpe, guide og nogle gange også lade hende spise med fingrene. Det vigtigste er ikke hvordan hun spiser men at hun spiser.
Nogle børn er i denne alder lidt trætte af hapsere og vil hellere bide rigtigt at maden. De vil hellere spise brødet, hvis det serveres som en klapsammen mad eller en kvart bolle. Det samme med f.eks. grøntsager, frikadeller eller lignende - de vil hellere gnave det end have det i små stykker.
Sovs, dressing og forskellig dyppelse er ofte godt. Det giver smag, lidt ekstra fedtstof og rigtig mange børn spiser mere, hvis de kan dyppe, tage en bid, dyppe, tage en ny bid osv. Så glider der lidt mere ned.
Sovs er godt sammen med kartoffelmos, ris, pasta osv. og du kan godt stadig snyde lidt grøntsager ned i sammenkogte retter, så hun på den måde får mere variation, ligesom grøntsager også kan bages ind i boller eller kommes i frikadellefarsen.
Hun skal have samme mad som jer, så hun ser og fornemmer at I spiser det samme. I skal give hende madro og mulighed for at spise, uden at I blander jer, kommenterer på, hvad hun gør og uden at I kikker for meget på hende. Om aftenen skal hun måske flyttes væk fra bordenden og sættes ned langs siden af bordet, så I ikke sidder og kikker på hende fra begge sider, når hun spiser. Om dagen kan du, som det også lyder som om at du har forsøgt, prøve at servere lidt mad for hende, hvor hun sidder ved bordet alene og du laver noget praktisk i nærheden - så du stadig har hende under opsyn, men så hun har madro og bedre kan koncentrere sig om at spise...
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat god appetit:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske