Brev:
Søvn nok - 4 år, 8 mdr.
14. januar 2014
Alder:
4 år, 8 mdr.
Søvn nok - 4 år, 8 mdr.
Hej Helen.
Jeg er bekymret for om min datter får søvn nok. Hun har i en længere periode sovet dårligt, faldet sent i søvn og stået tidlig op. Måske siden sommerferien.
Vi prøver at putte hende, så tidligt vi kan, men en af os er ofte alene om putningen. Så når aftensmad og bad er overstået, er klokken nok blevet 19, inden vi går ind på hendes værelse. Efter sang og højtlæsningen kan klokken nemt blive 20 inden hun slipper. Om fredagen bliver det lidt senere pga Disney sjov.
Hvis man snakker med hende om det siger hun, at hun ikke ved hvordan hun skal sove, eller at hun er bange for at drømme dumme drømme. Det er som om hun ikke kan finde roen.
I perioder drømmer hun og vågner om natten. Så kan hun godt være vågen en til to timer om natten og vil op, fordi hun ikke kan sove mere, eller fordi hun er bange for at drømme igen. Det er jo alt sammen forståeligt nok... Alligevel kan hun godt stå meget tidlig op efter sådan en nat.
Jeg forstår så bare ikke, at hun så ikke indhenter det om morgenen. Til hverdag vækker vi hende 6.10, hvis hun da ikke allerede er stået op. Det første hun spørger om, er om hun må se fjernsyn eller spille på ipad. Jeg ved ikke om det trækker så meget, at hun kan vågne for det. Når vi har fri, bliver hun enten vækket af lillebror, som for det meste sover til klokken syv, eller også så vågner hun selv i mellem 5 og 6.
Det kan jo godt være, at hun ikke har brug for mere søvn, men jeg synes altså, vi oplever en pige, som er meget træt både om morgenen og om aftenen. Hun gaber og er uoplagt. Hun har ikke lyst til ret meget andet end ipad eller tv med mindre vi kan aktivere hende 100% og selv i legen er hun pirrelig.
Hvis det endelig lykkedes for os at gå ind med hende klokken 18.30, så er det den samme historie.
Hvad gør vi?
Med venlig hilsen
Lillepigens mor