Svar: Sover kun én times lur - 15 mdr.
14. januar 2014
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det gennemsnitlige søvnbehov for børn melleme 12-18 måneder ligger på 13-13.5 time i døgnet - og at der er tale om et gennemsnit betyder, at nogle børn sover lidt mere og andre sover lidt mindre.
Din dreng sover fra 19.30-07, altså 11.5 time om natten og sover så 1 time til middag, så samlet ca 12.5 time i døgnet - det er altså rigtigt, at han sover mindre end gennemsnittet, men det er stadig helt okay. Du beskriver jo en dreng, der trives, som leger, har masser af lyst og overskud til at følge med i vuggestuen og de ting der sker der - og det lyder lidt som om at han lige nu protesterer lidt mod at sove, fordi han hellere vil følge med i verden, opleve og være aktiv. Og det er okay.
Det er på samme måde også helt okay og meget almindeligt for alderen, at han har brug for jeres nærhed og kontakt, når han skal sove om aftenen. Det at være adskilt fra jer om dagen betyder naturligt, at han har ekstra brug for jer om aftenen og især, når han skal sove. Det er svært at slippe dagen og alle oplevelserne, det er svært at overgive sig til søvnen og her hjælper det ham, hvis I bliver hos ham og f.eks. taler lidt om dagen, læser en godnathistorie, holder lidt i hånd og måske synger en godnatsang. Det er langt bedre at bruge 15 minutter på at sige godnat på denne måde og han så falder trygt i søvn end at bruge timer på at gå frem og tilbage og I alle bliver frustrerede og dagen afsluttes på en dårlig måde med gråd.
Det er en god idé at holde fast i at han puttes i sin seng, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han sover og så I holder fast i putteritualet der, og I må på samme måde også meget gerne forsøge at få ham videre i søvnen, når han så vågner op om natten og søger jer. Men hvis han lige nu klynger sig til jer og tydeligt har behov for at sove sammen med jer, så kan det være en god idé at lade ham få den nærhed, han lige nu viser behov for.
Nogle forældre vælger i en periode at tage en madras ind på børneværelset og sove der om natten. Det kan have den fordel, at han lærer at sove videre i sit værelse og ikke pludselig tror at han skal vågne og bæres ud af værelset om natten. Og stadig er man der, kan tage ham op, trøste og berolige, putte med ham og hvad der nu er behov for.
En anden mulighed er at gøre det I gør nu, tage ham ind til jer og lade ham falde til ro og sove hos jer i soveværelset, men når han så sover dybt og I vågner og bliver irriterede over at han fylder for meget, så bærer I ham ind i seng igen, hvor I så putter ham og han sover videre. Mange børn vil ikke kunne huske at de har været omkring dobbeltsengen om natten, de får trygheden og nærheden uden at være bevidste om hvad der helt præcist ske og samtidig vil det, at han puttes i egen seng og samtidig også vågner i egen seng, være med til at gøre at han begynder at fornemme at hele natten foregår i egen seng. Det kan faktisk være med til at gøre, at det på sigt bliver lettere at putte ham og få ham videre i søvnen om natten i hans egen seng, når han har sine opvågninger.
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske