Svar: Spise mere i dagtimerne og skemad
14. januar 2014
Alder:
4 mdr.
Kære forvirrede mor
Tak for dit brev :) Og velkommen til - dejligt at høre, at du har fået lyst til at skrive efter at have fulgt lidt med på sidelinjen.
Det lyder rigtig fint med de 800 ml mme dagligt - det er ikke sikkert at han behøver mere end dette. Det du skal holde øje med er at din dreng tisser, at han har gode våde tissebleer og at urinen er klar. Det er også vigtigt at han ikke har forstoppelse og du skal holde øje med om hans laktulose skal justeres eller om der skal ændres lidt i hans flasker, så han måske skal have lidt mere af den syrnede Allomin, som jo har ry for at kunne sætte lidt gang i maven. Det er vigtigt at maven fungerer, hvis han har forstoppelse, vil det naturligt påvirke hans indtag af mælk, som igen vil påvirke til mere forstoppelse, og det er en rigtig dum cirkel.
Det kan være en god idé at du forsøger at skabe en fast rytme for dagen, hvor du ikke presser ham til at tage imod flasken, men prøver at give ham mælk når han feks. skal sove, fordi de fleste børn naturligt gerne vil sutte, for at finde ro. Det at lade mælken indgå som en fast del af hans putteritual kan derfor være en god idé.
Det vil være fint at give flaske ca hver 3.5-4 time, som du beskriver. Ligesom det er fint at forsøge med lidt forskellige produkter, fordi de alle sammen smager forskelligt og han kan naturligt godt blive lidt træt af smagen. Modermælk skifter smag efter hvad man som kvinde spiser, hvor modermælkserstatning smager af det samme og man kan derfor sagtens forestille sig at børn nogle gange bliver trætte af smagen og har brug for lidt nye smagsoplevelser, en ny type mælk.
Det kan være en idé at give ham flaske, der hvor du ønsker han skal sove, så han ikke altid får den i din favn, men så du nu f.eks. lægger ham i seng og giver ham flasken der. Du bør her elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt, det kan du gøre ved at komme en lille pude, et sammenrullet tæppe eller lignende ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op.
Derudover kan det godt være at din dreng er klar til lidt smagsprøver af grød. Det er her vigtigt at der netop er tale om smagsprøver, så hans mave kan følge med. Og jeg anbefaler at du starter med lidt smagsprøver om dagen f.eks. til frokost. Det kan være lidt risgrød, majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød eller quinoagrød. Du kan starte med en ren grød og senere variere ved at komme lidt frugtmos på som topping (det kan også være med til at holde maven igang). Du bør servere lidt vand af et lille snapseglas eller lignende sammen med grøden. Du kan lave grøden selv eller du kan købe færdige grødprodukter beregnet til børn fra 4 måneder, hvori du kun skal tilsætte kogt vand. Det er praktisk og man kan lave meget lidt af gangen.
En dasplan kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Formiddag 9: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes smagsprøver af lidt grød, det vil sige 3-5 skefuld til max ½ dl. grød, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur f.eks. kl 12.30-13 - afhænger af hvor lang en formiddagslur han tager
Eftermiddag 16: Flaske
Powernapper og tager her dagens 3. lur
(Aften 18: Her introduceres senere lidt grøntsagsmos, men først når skemaden til frokost fungerer godt. Der kan sagtens gå 3 uger endnu)
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat 03: Evt. flaske
Det kan også sagtens være sådan, at han lige nu får flaske først på aftenen og går senere i seng og så får flaske først på natten - det skal du gøre, som det lige nu passer bedst:)
Jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad". Den guider dig igennem de første smagsprøver, giver dagsplaner, forklare om de forskellige trin frem til mad i hånden, mad i stykker, familiemad osv. Du kan finde opskrifter, slå stort set alle fødevarer op osv.
Håber dette hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke og rigtig god appetit, når I kommer dertil:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske