Svar: 1 år gammel og spiser stadig om natten
14. januar 2014
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at jeres lillesøster generelt spiser godt, og det lyder faktisk som om, at hun er reelt sulten, når hun vågner om natten. Hun har brug for bananen og noget at drikke - tager imod det meget hurtigt og sover derefter videre, dog afbrudt og uroligt.
Jeg tænker umiddelbart at det er et reelt behov, men at det er uhensigtmæssigt at tidspunktet ligger kl 01-03. Det hænger dog sandsynligvis sammen med at hun sover en lang nattesøvn og går tidligt i seng - hun har senest spist kl 18 og er derfor sulten først på natten. Så mit forslag til være at du forsøger at rykke tidspunktet for natmåltidet frem.
Du fortæller, at hun ofte vågner første gang sen aften og igen først på natten og jeg tænker faktisk at du måske skulle prøve om du kunne få hende til at spise og drikke noget sen aften, så hendes lange søvnstræk på sigt kommer til at ligge mellem kl 23 og 05, i stedet for som nu mellem kl 19 og 22/01...
Måske er du nødt til at gøre det i etaper, så hun starter med at få noget at spise kl 01, der hvor du plejer at give hende sutten og efter nogle dage, kan du så forsøge at give hende noget sen aften, før du selv går i seng. Så hun stille og roligt fyldes op til natten før natten starter og ikke undervejs. Jeg forestiller mig, at du på den måde kan få rykket lidt på hendes rytme og få ændret hendes fornemmelse for at være sulten og dermed forhindre at hun vågner midt nat.
Jeg tænker også at tiden arbejder for jer, så på sigt vil hun måske kunne være mere vågen i løbet af dagen, begynde at sove en længere middagslur midt på dagen ,gå lidt senere i seng og vil så kunne få et godnatmåltid inden hun puttes. Men lige nu er hun for træt og skal sove, og har så brug for mad og mælk undervejs - men tiden arbejder for jer og for att sikre hendes behov før hun sover.
De fleste børn vil når de er mellem 12-18 måneder begynde at ændre søvnrytme og vil kunne nøjes med en længere lur midt på dagen og dette vil ofte også påvirke nattens forløb.
Så lige nu altså arbejde på at rykke tidspunktet for natmåltidet frem, så det bliver tidligere og tidligere på natten f.eks. kl 01 i stedet for kl. 03 => senere om aftenen f.eks kl 23 i stedet for kl 01 => så hun stille og roligt med tiden kan få en godnatgrød inden putning f.eks kl 19.30-20...
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske