Brev:
1 år gammel og spiser stadig om natten
14. januar 2014
Alder:
12 mdr.
1 år gammel og spiser stadig om natten
Hej
Vores yngste datter er 12 mdr nu. Og også med hende kæmper jeg med nattesøvnen.
Hendes rytme er at hun får en formiddagslur kl. 8.30-9.00, middagslur kl. 12.00-14-00 eller sommetider 14.30 og så bliver hun puttet til nat kl. 19.00. Hun er en glad og sund pige med to større søskende på 2,5 år. Hun spiser morgenmad kl. 6.30 formiddagsmad kl. 9 frokost kl. 11 aftensmad kl. 16.30 og havregrød m banan kl. 18.30. Hun spiser selv de fleste måltider og har fint styr på at bruge ske.. der kommer en masse indenbords og hun kan sagtens spise 1 rundtom til morgenmad og en til frokost. Aftensmad og grød spiser hun en pæn portion.
Jeg er stort set holdt op med at amme.. Ammer dog af og til om morgenen når hun vågner. Problemet er natten. Hun lægger sig selv til at sove kl. 19.30 efter en godnat sang, og så har hun en kort opvågning omkring kl. 22, så vågner hun igen kl. 01 hvor jeg som regel kan få hende til at sove igen ved at give hende en sut og sige ”shh det er nat du skal sove”, men så vågner hun igen imellem kl. 01 og 03.. På det tidspunkt kan jeg ikke få hende til at sove igen uden at give hende en banan.. Hun spiser den lynhurtig drikker lidt vand og lægger sig så ned igen. (hun vil ikke spise den i mørke, så jeg må tænde lyset, når hun så ser den griber hun ud efter den og spiser. Men hun er tydelig meget træt), hun brokker sig kun lidt når jeg lægger hende ned bagefter og siger hun skal sove..
Så sover hun kun korte intervaller (1 time af gangen) frem til kl. 04.30 -05.00 hvor jeg ikke kan få hende til at sove igen. Der står jeg op og så brokker hun sig indtil hun får et stykke brød som hun gnasker i sig til teletubbies mens jeg tager endnu en lur på sofaen. På trods af at hun har spist både banan og brød, spiser hun igen 4 kvarte skiver rugbrød til morgenmad sammen med de store..
Hvad skal jeg gøre for at bryde denne dårlige vane med at spise om natten? Jeg tilbyder hende alt hvad hun kan spise om dagen! Jeg vil jo ikke bare lade være med at give hende mad om natten når nu hun er så sulten.. Men dette natspiseri gør jo også at hun så fylder bleen meget tidlig om morgenen, og jeg tror måske det er derfor hun ikke kan sove længere end til kl. 05 fordi hun har gang i maven!
Håber du kan hjælpe os.