Svar: Hjælp ang søvn
13. januar 2014
Alder:
3 mdr.
Kære Nynnes Mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at I har haft nogle lidt svære måneder og det lyder som den rigtige beslutning at gå over til flaske med modermælkserstatning. Det giver dig meget mere ro og overskud, du ved præcist hvor meget jeres lille pige spiser, far kan støtte og nogle gange tage over, du slipper for smertefulde amninger osv. Der er mange fordele ved det:) - og det vigtigste, at lillepigen lyder til at trives.
Det er helt okay at hun stadig sover bedst i favn og tæt på jer og stille og roligt skal hun nok lære at sove mere for sig selv. Det er dog det mest trygge sted i verden hun kan være, hun dufter jer, mærker jeres vejrtrækning, varme, hører jeres hjerte slå og det minder alt sammen om tiden i livmoderen. Samtidig er hun jo født lidt før tid og det er helt okay, at hun har ekstra meget brug for nærhed og at blive holdt. Det gavner kun på sigt!
Det gennemsnitlige søvnbehov er ca 15 timer i døgnet. Du fortæller at Nynne ofte sover fra kl ca 22-23 om aftenen til 9-10 om formiddagen. Det betyder at hendes nattesøvn ofte er på 11-12 timer og om dagen sover hun ofte en lur på 3-4 timer og småpowernapper så derudover - samlet får hun altså den søvn hun behøver og lige nu er det okay, at hun sover som hun gør.
I løbet af den næste månedstid vil det være rigtig fint at arbejde på lidt mere rytme og jeg vil her foreslå jer, at I forsøger at stå op til en fast tid om morgenen og at dagen måske starter lidt før. Hvis du begynder f.eks. at stå op omkring kl 8, så vil I stille og roligt kunne komme ind i en rytme, hvor hun begynder at kunne sove en formiddagslur og derefter også en middagslur og en powernap sidst på eftermiddagen eller først på aftenen - og hun kan stadig godt have et puttetidspunkt omkring kl 22 - det afhænger helt af dagens rytme. Men på sigt kan hendes søvn altså godt ændre sig, så hun om dagen sover 3 lure i stedet for en lang lur og 1-2 powernaps - men lige nu er det okay, at det er som det er.
Jeg kan godt forstå dit ønske om at få hende til at tage imod en sut - og du skal heller ikke give op, det kan måske lykkes. Det vil være en fordel at forsøge med en sut, der ligner hendes flaskesut, så hun ikke skal forholde sig til flere forskellige måder at sutte på. Du kan evt. forsøge med en WubbaNub sut, den skulle have den fordel, at man kan stikke en finger ind bag sutten, så barnet til at starte med sutter på forældrenes finger og man sikrer derved at sutterefleksen stimuleres, samtidig kan man holde barnet på kinderne og på den måde også stimulere til yderligere sutning og stille og roligt kan man så tage fingeren ud af sutten og barnet sutter selv... - og man kan sætte bamsen på sutten:)
Du kan også med fordel prøve at give hende flaske, der hvor du ønsker hun skal sove. Det kan være en rigtig god idé, at du her f.eks. giver hende lidt mælk, skifter hende og i forbindelse med skiftning så svøber du hende og herefter putter du hende så ned, hvor hun skal sove - lift, seng, barnevogn og giver hende så flaske at falde i søvn på der. Det at hun får lov til at falde i søvn, hvor hun skal sove, kan hjælpe hende og gøre hende tryg - det at hun flyttes fra din favn og ned i sengen eller liften eller barnevognen kan gøre, at hun så vågner op, savner din favn og græder og har svært ved at sove videre.
Hvis du giver flaske imens hun ligger ned, så vil det være godt at elevere hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved at komme en lille pude eller et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under hendes madras, så hele madrassen løftes lidt op.
Det er helt okay at bruge app´en med lyden af en føntørrer, det virker godt hos jer, så det er helt fint:)
Med hensyn til bevægelse, så er det også helt okay. Faktisk er det rigtig godt at vugge hende, når hun er født før tid. Hvis børn er født for tidligt, vil de ofte have behov for ekstra træning af deres balance. De har ikke på samme måde som børn født til tiden kunne få trænet denne sans i mors mave. Når man er gravid, så går man naturligt rundt, man bevæger sig og hver gang man bevæger sig så bevæges barnet også inde i maven og barnets vestibulære sans stimuleres. Når man kommer ud før tid, så lægges man i en kuvøse, man ligger ofte stille, vendes kun når der skal gives mad, skiftes ble, sættes sat-måler på osv. og det gør at barnet ikke får trænet balancen som det ellers ville have gjort.
Det at blive vugget, trillet, bevæget er med til at stimulere balancen, den vestibulære sans. Vi har i øret en snegl, hvori der er væske. Det er vigtigt at få sat gang i de væsker, fordi det har betydning for vores motorik og derfor skal børn vugges, drejes, rulles med, vendes på hovedet, gynges osv. fordi de derved får styrket deres motorik... Så selvom I synes det er hårdt, at hun ofte skal vugges en del, så har det også nogle fordele :)
I kan overveje om en slyngevugge eller hængevugge ville være noget for jer. De findes i forskellige modeller og til forskellige priser. Nogle af dem er med en fjedermekanisme, så de ud over at svinge fra side til side også kan bevæges lidt op og ned. Nogle børn har det rigtig godt med at ligge i en slynge eller hængevugge, fordi de ofte er "lukkede" og barnet føler sig omsluttet, som liggende i en lille hule - igen minder det om tiden i livmoderen:)
Andre børn har ikke glæde af at være "i hule", men har i stedet brug for at kunne vende sig, skifte stilling og nyder, hvis de kan kikke sig omkring, før de skal sove. Og her kan det være en rigtig god idé med en sansegynge, der hænges lavt hen over gulvet. Den kan drejes og skubbes, så barnet hele tiden er i bevægelse, samtidig med at barnet kan ligge og kikke sig omkring.
Du kan købe slyngevugger, hængevugger, sansegynger osv. brugt, så kan der være mange penge at spare...
At putte hende i barnevognen og trille hende en lang tur dagligt er også en rigtig god idé, så hun lærer at sove i sin vogn. Det vil komme jer til gode fremover. Det kan være en rigtig god idé at putte hende i en sovepose - det kan være en kørepose, en voksipose, duni-duo, slee-bee, drømmepose og hvad de nu allesammen hedder. Hun kan også puttes i en køredragt, blød babyflyverdragt eller lignende og med en dyne over sig - og lige nu puttes hun i liften og derefter i barnevognen, men stille og roligt skal hun puttes direkte i barnevognen uden liften. Og så triller du hende en tur og holder hende på den måde sovende.
Det at være omsluttet af flyverdragt, sovepose eller lignende vil hjælpe hende til rent fysisk at holde sammen på sig selv og give hende en ro i kroppen, som kan gøre at hun sover lidt bedre og lettere kan overgive sig til søvnen.
Og så kan du også købe "brio-bedrockers" som du kan sætte på tremmesengens ben, så du også kan bevæge den lidt og på den måde stadig give hende bevægelse og lulle hende i søvn.
Lige nu er det altså okay at hun har brug for bevægelse og føntørrer-lyd for at sove, men du kan prøve om du kan finde en substitut for jeres arm, så hun stille og roligt lærer at sove lidt på afstand af jer, men stadig føler sig helt tryg.
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske