Brev:
Hjælp ang søvn
13. januar 2014
Alder:
3 mdr.
Hjælp ang søvn
Kære Helen.
Tak for de sidste svar.
Det endte dog med en indlæggelse da Nynne begyndte at tage mindre og mindre på og så begyndte at tabe vægt, og jeg derfor var nødt til at indse at jeg simpelthen ikke havde nok mælk til hende, og hun er derfor på flaske nu.
Nynne er 3 måneder og 2 dage (dog kun lidt over 2 måneder korrigeret). Vi bøvler rigtig meget med hendes søvn. Hun kan kun sove når det bevæger sig og helst også til lyden af en føntørre (hurra for en app til telefonen), hvis det ikke bevæger sig skal hun helst ligge indtil mig, hvilket betyder hun sover mellem os i sengen.
Hendes rytme er ca at hun vågner ca 5.30-6.30 og får en flaske og ofte sover hun videre bagefter til ca kl 9-10, så får hun en flaske og vi snakker og hygger og alt efter hvad tid hun stod op har hun en lille lur på en time inden middag, så sover hun typisk igen kl 12-13 og ca 3-4 timer dette kræver dog at jeg går med barnevognen eller at hun ligger i hendes slyngevugge med lyden af en føntørre og at den bliver vippet jævnligt. Stiller jeg barnevognen vågner hun efter 10-15 min og er fuldstændig utrøstelig. Når hun har sovet hendes lange lur powernapper hun faktisk resten af tiden, hvis hun overhovedet får noget søvn indtil vi går i seng kl 22, så sover hun mellem 22.30-23.30 igen til lyden af en føntørre og mellem os i sengen og vågner så 5.30-6.30.
Er det normalt at et barn på 3 måneder ikke vil sove eftermiddag og aften? Vi kan tydeligt se at hun er træt, og prøver at putte hende flere gange, hvilket resultere i 5-20min søvn og gråd og en overtræt baby. Vi kender til søvntoget, og prøver virkelig at få hende til at sove når vi ser at hun begynder at gabe. Vores største problem er at vi ikke kan lægge hende fra os, hver gang vi ligger hende i hendes lift, seng eller slynge vuggen (slyngevuggen er dog kun om aftenen hun ikke kan sove der) så slår hun øjene op og græder. Hvis vi ligger hende inden hun falder helt i søvn, vågner hun helt op og bliver urolig og hvis vi ligger hende mens hun er vågen falder hun aldrig til ro.
Hvordan kan vi vende hende til at ligge selv? - Det er nemlig begyndt at blive ret hårdt for mig at hun ligger i sengen, da jeg ikke ligger særlig godt.
Det skal nok også lige nævnes at hun ikke bruger sut, hun ligner en der skal kaste op hver gang vi prøver og vi har prøvet med både anatomiske, flade, runde, latex, gummi silikone, riflet og glatte og diverse mærker. Hun vil rigtig gerne sutte på alt andet, hendes hænder, tøj, dyne, stofble, puttebamse, mine hænder/fingre. Det er som om hun bare gerne vil ha det mellem læberne og ikke helt ind i munden :(
Håber på lidt hjælp.
Med venlig hilsen
Nynnes Mor