Svar: Lære at falde i søvn selv - 17 mdr.
13. januar 2014
Alder:
17 mdr.
Kære søde forældre
Tusind tak for jeres brev og meget søde ord til mig om mine svar og brevkassen:) Det er virkelig dejligt - tak!
Det lyder så fint det I gør og det er super at I holder fast i at dagen starter kl 7 hver dag og lige nu slutter kl 21. Og så stille og roligt rykker puttetidspunktet frem, som jeres dreng nu viser behov for at kunne klare. Nogle gange kan man rykke fra dag til dag, andre gange skal der flere dage til, så I er nødt til at vurdere lidt fra aften til aften. Det kan godt tænkes at I lige nu skal holde fast i kl 21 og så kan I prøve med 20.45 i f.eks. 3 dage og se hvordan det går og her vurdere, om I skal holde fast i dette lidt endnu eller om han er klar til at I f.eks. rykker puttetidspunktet frem til kl 20.30. Små skridt af gangen og hele tiden prøve at vurdere, hvornår I kan rykke puttetidspunktet frem.
Det er aldrig et spørgsmål om at fjerne søvn fra barnet. Det er ikke fordi jeres dreng sover for meget - det handler derimod om at få ændret på hans rytme. Det betyder dog ikke, at han ikke skal vækkes fra sin middagslur, for det vil ofte være sådan, at når man går ind og piller ved det indre ur, som I er igang med, så bliver han naturligt ekstra træt og derfor vil han naturligt ofte begynde at sove mere om dagen - men det er ikke hans dagssøvn, som skal forlænges, det er hans nattesøvn. Og derfor skal I forsøge at samarbejde med institutionen om, at han ikke skal sove mere end f.eks. 2 timer til middag, hvis det er sådan I skønner hans behov er.
På samme måde kan det, som om aftenen, være en god idé at afkorte luren med 15 minutter hver dag, så samtidig med at I flytter tidspunktet frem med 15 minutter og dermed forlænger hans nattesøvn, så afkortes dagssøvnen med 15 minutter. Det betyder, at hvis han f.eks. sover 3 timer, så skal man altså ikke fjerne en time af dagsøvnen fra den ene dag til den anden, for det kan han naturligt ikke klare, men man kan fjerne 15 minutter, så han sover 2 timer og 45 minutter, herefter 2 timer og 30 minutter, så 2 timer og et kvarter og så 2 timer... Og her er samarbejde med institutionen vigtig og at I også arbejder på dette i weeekenden.
Og ja - i en overgang kan det naturligvis betyde at barnet sover lidt mindre end sit udregnede behov, men det er okay, for det er som I beskriver en dreng der forbinder det at sove med noget trygt og rart. Det er okay at komme i seng, det er trygt og dejligt at skulle sove - og når han falder i søvn på denne måde, så sover han naturligt også bedre. Og samtidig er det netop vigtigt at han er lidt ekstra træt og dermed parat til at sove, når han puttes, så han fornemmer behovet for at sove i stedet for at lege, når han bliver puttet i seng.
I takt med at hans nattesøvn bliver længere fordi hans puttetidspunkt rykkes langsomt frem og hans stå op tidspunkt er det samme, så vil hans dagssøvn ofte naturligt afkortes af sig selv - men lige i overgangsfasen, kan det være nødvendigt at vække ham, så han ikke forlænger sin dagssøvn ekstra - og det er okay at gøre det og dermed sikre, at han ikke pludselig sover 3 timer midt på dagen, for så skrider jeres rytme om aftenen igen:)
Håber I kan bruge dette lidt videre og fortsat held og lykke med projektet:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske