Brev:
Lære at falde i søvn selv - 17 mdr.
13. januar 2014
Alder:
17 mdr.
Lære at falde i søvn selv - 17 mdr.
Hej Helen.
Vi er i gang med projekt "nyt putteritual" og "lær at falde i søvn i egen seng", som her efter tre putninger går over al forventning :) Før vi startede var det nemlig sådan, at vores dreng (på 17 mdr) faldt i søvn på vores seng og blev flyttet til sin egen, når han lige kunne nå at opdage, at han blev rykket, og derefter har han sovet ganske fint i sin egen seng (som står inde ved os). Men, det var blevet sådan, at han troede at putteritualet gik ud på at holde stor fest i vores seng i en time før han så fik ro i kroppen og sov. Han blev puttet kl 20 og sov kl 21.
Vi læste os frem til, hvad du har svaret andre i nogenlunde samme situation og har stor succes med den metode, hvor han nu puttes kl 21, hvor han plejer at falde i søvn, så han er rigtig træt når han puttes. Vi holder ham i gang i stilner af (leger roligere, dæmper lys og den slags) når der er 30-45 min. til han skal puttes. En halv time før sengetid får han nattøj på, så får han lidt mælk i en kop og nogle gange lidt grød (hvis han virker sulten), dernæst får han sut og læst en historie eller sunget sang for i stuen, børstet tænder og så godnat, hvor vi går ind i soveværelset. Der sidder en af os med ham ca. 1 minuts tid i armene og hvisker fx. "tak for en dejlig dag" og "nu skal du sove rigtig dejligt". Efter kort tid giver han selv signal om, at han vil ud af armene, der får han et kys og bliver lagt ned i sin seng og puttet dynen om sig. Herefter falder han roligt i søvn. Og med STOR succes har det virket!!
Vi startede fredag, der tog det 1 time (med en glad dreng, der rejste sig op en del gange og lagde sig pænt ned, når jeg sagde "læg dig ned skat"), lørdag tog det lige nøjagtig 2 minutter fra han blev lagt til han sov og søndag 15 minutter. Både lørdag og søndag rejste han sig op få gange. Ja faktisk den ene af gangene, lagde han sig hurtigt selv ned efter han havde rejst sig, fordi jeg tror at han hørte min stemme sige "læg dig ned" i sit hoved :)
Det er jo bare fantastisk. I det læserbrev vi især har fået modet og vejledningen fra, der har du svaret at det tager ca. 3-5 ugers tid før det nye putteritual er ordentligt etableret, altså før barnet lærer at putteritualet handler om at slappe af og sove på 15 minutters tid. Og du skriver at man stille og roligt skal putte ham lidt tidligere på aftenen, så man til sidst rammer det tidspunkt, som er mere hensigtsmæssigt at blive puttet på. Kl. 20 vil jeg mene er det rette tidspunkt for vores dreng. Og desuden skriver du at man skal vække barnet samme tid alle dage (inkl. weekender), så barnet kommer op og i gang. Vores dreng bliver vækket kl 7.
Vi har nu lidt opfølgende spørgsmål :)
Tre dage har vi puttet kl. 21, hvor længe skal man blive på et tidspunkt, før man tager 10 minutter af det tidspunkt? Hvor hurtigt skrider man frem? Lige nu kan vi mærke (tror vi) at det gamle putteritual sidder så godt i ham, at han de sidste tre dage er blevet helt "frisk" fra 20-21, på det tidspunkt, hvor han før holdt fest i vores seng. Så det er vel bedst at holde fast i kl 21 et par dage endnu og så i de dage lære ham fra 20-21 er rolig-leg-tid...? (...og i sidste ende bliver 19-20 rolig-tid).
Hvad med hans middagslur? I vuggestuen sover han oftest 1,5-2 timer. Det er jo ganske fint. Nogle gange snupper han så en tre timers lur, men er det ikke fortsat ok, mens vi er i gang med dette projekt? Eller må han vækkes efter 2 timers middagslur for at successen fortsætter? Det tror jeg egentlig ikke at de går med til. Så alt i alt sover han lige nu fra 21.15-7 om natten og 12-14 til middag, hvilket er lige knap 12 timer. Det bør helst være lidt mere ikke? Hvilket vi jo også er på vej til :)
Her til sidst vil jeg lige nå at sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!
Hilsen os,
der synes at det er fantastisk at lykkes med dette projekt :)