Svar: Overgang fra 1 til 2 børn, time-out, og putning
12. januar 2014
Alder:
2 år, 6 mdr.
Hej med jer
Tak for brevet og stort tillykke med at I har fået en lillesøster:)
Der er ingen tvivl om at storesøster har det lidt svært lige nu. Det kræver sit at skulle dele mor og far med en lille ny og en stor del af hendes reaktion handler naturligt om dette. Samtidig spiller alder og udvikling naturligt også ind :)
Jeres datter har i en alder af nu 2.5 år en uimodståelig trang til at gøre sine egne valg. Det er en spændende, men også svær udvikling. For at foretage egne valg, er hun jo nødt til at være uenig med jer forældre og der opstår derfor dagligt konflikter og situationer, hvor I vil ét og hun vil noget andet.
Nogle gange kan man med list bede hende om at gøre det modsatte man vil have hende til og på den måde få hende til at gøre det man vil ... men ofte virker det ikke. Det kan dog være et forsøg værd ... :)
Hun er lige nu rigtig godt igang med at finde ud af, hvem hun selv er og hvordan hun påvirker andre. Man taler om at børn skal finde deres selvbillede og an ser det ofte ved at de begynder at sige "jeg" i stedet for mig, at de siger "min" eller "det er min", at de siger "nej", "vil selv" eller som hos jer "jeg er fræk". De er alt sammen noget der visere, at jeres datter er igang med at blive bevidst om, hvem hun selv er.
Hendes selvbillede udvikler sig stille og roligt i samspil med andre. Hun har brug for ros, det gør hende stolt og glad, når hun mærker at hun gør noget godt og noget rigtigt og hvis I irettesætter hende, så bliver hun naturligt rigtigt ked af det, det er ikke rart at få at vide, at man har gjort noget forkert. Hun er med den alder hun har nu meget følsom og meget sårbar overfor, hvordan hun bliver modtaget, hvordan I og andre reagerer på det hun siger og det hun gør. Og det er derfor IKKE nogen god idé at give hende time-out eller sende hende på værelset.
Det er rigtig godt at I kan mærke at hun er igang med en ordspurt og bliver bedre og bedre til at sætte ord på sine tanker og følelser. Det hjælper jer naturligt til i hverdagen at forstå, hvad hun vil eller kan blive ked af det over. Men hu vil naturligt stadig ikke kunne sætte ord på, at det er svært at blive storesøster. Hun kan måske sige at hun synes "mor er dum" - underforstået at det er dumt, mor bruger så meget tid på lillesøster og hun pludselig skal vente eller udtryk for at hun synes det er lidt uretfærdigt, at hun ikke længere har mor for sig selv. Og det er rigtig vigtigt at lytte til, hvad det egentlig er der ligger bag hendes handlinger og ikke skælder hende ud eller sender hende på værelset.
Som storesøster følger hun naturligt en blanding af sorg, vrede og angst. Det er en sorg over at have mistet jer forældre, ikke længere at have jer helt for sig selv. Det er en vrede over, at lillesøster er kommet ind i familien, og det er en angst over at I måske synes bedre om lillesøster end om hende, en angst for at hun ikke længere betyder helt det samme for jer, som hun gjorde før.
Det er helt naturlige følelser og det er vigtigt at I giver hende mulighed for at udtrykke disse og også få dem bearbejdet. Det er derfor vigtigt at I sætter ord på de tanker og følelser I tror hun nogle gange går rundt med, så hun hører at I forstår hende - også selvom hun faktisk virker glad og stolt af sin lillesøster, gerne vil hjælpe og viser at hun holder af hende ... I hendes indre, kan hun stadig godt være meget usikker og netop aftenen, når hun skal sove så viser dette sig ofte.
Her vil hun ofte søge ekstra fysisk kontakt og nærhed. Det er ofte det tidspunkt på døgnet, hvor hun kan være sikker på at blive prioriteret, at have mor eller far for sig selv og det sætter hun naturligt pris på - og hos jer er puttetidspunktet nogle gange ekstra presset, fordi mor er alene med begge børn og naturligt ikke kan bruge en time på at putte storesøster alene. Men det er stadig vigtigt at I er opmærksomme på at storesøster kan have dette behov lige nu.
Det er også vigtigt at I inviterer hende med i de ting I foretager jer sammen, så hun er med når mor ammer. Hvis du kan sidde og amme i tvillingestilling og således med lillesøster i den ene arm, så kan storesøster sidde i den anden arm og du kan stille og roligt lære at læse bog højt eller lignende. På den måde er storesøster med i amningen og det er foregår og føler sig ikke uden for.
Hvis hun kalder på dig, når du sidder med lillesøster, så inviter hende med "kom herhen skat", "tag puslespillet med herhen, så bygger vi det sammen" eller lignende, så hun mærker at du stadig prioriterer hende og gerne vil hende. Det samme med hensyn til det praktiske omkring lillesøster "kan du finde en ren ble? Tak skat" ,"hvor mon lillesøsters sut er henne?" eller lignende.
Nogle gange vil det være rigtig godt at tilbyde et alternativ i stedet for at skælde ud eller have fokus på det, hun gør forkert. Så når hun piller ved ovnen, så i stedet for at fjerne hende og sige nej, så giv i stedet forslag til, hvad hun kan gøre i stedet "kommer du ikke herhen og hjælper mig med ...", "vil du være med til at ...". Så hun får den opmærksomhed hun naturligt søger, men så det stadig bliver med noget, som hun gerne må og som I bliver glade for :)
I kan også godt udnytte det at hun siger "jeg er fræk", for ofte er dette også udtryk for "se mig, se mig nu" og netop brug for opmærksomhed og derfor kan I godt tage fat i hende og sige "ja og ved du, hvad vi gør ved de frække piger her i familien, dem kiiiiilder vi!" og så kilder I hende. På den måde får hun netop masser af fysisk kontakt og nærhed, mærker at I er der for hende, prioriterer hende osv. og bagefter vil hun have meget lettere ved at høre efter, hvad I så vil eller skal :)
Der er masser af årsager til ikke at bruge time-out og masser af andre ting man kan gøre i stedet!:)
Og med hensyn til putning, så lyder det som om at hu stadig har brug for sin middagslur - i hvert fald de fleste af ugens dage. Det vil være rigtig godt hvis I kan forsøge at sørge for et fast stå op tidspunkt og et fast puttetidspunkt i løbet af dagen. Hvis dagen starter til samme tid hver dag, så bliver det lettere at holde en rytme og også lettere at vurdere behovet for middagslur. Da mor lige nu har barsel, så er det naturligvis rigtig dejligt hvis storesøster nogle morgener kan sove lidt længere og måske komme lidt senere i vuggestue - men det forskubber hele dagen. Det er derfor en god idé at holde fast i, at storesøster skal op til samme tid hver dag uanset om det er hverdag eller weekend.
De fleste børn vil i jeres datters alder have behov for 12.5-13 timers søvn i døgnet. Ofte fordelt sådan at barnet sover f.eks. 11 timer om natten og 1.5 times middagslur. Det passer f.eks. med at jeres datter puttes til natten kl 19.30-20 som nu og kommer op hver dag kl 7 og så sover middagslur fra kl 12.30-14.
I skal passe på ikke at sige "nu skal du sove" om dagen, for det vil hun naturligt protestere over, hun er jo rigtig godt igang med at udvikle sin selvstændighed. Men i stedet kan I give hende mulighed for at hvile sig.
Det kan være på en madras i stuen, ligge på sofaen, i jeres seng - hvor du nu synes det kan være passende at hun sover om dagen. Du skal signalere at det er tid til at hvile, rulle garinerne for, slukke for fjernsyn, fjerne legetøj osv. der kan appelerer til aktivitet. Det kan være en idé at spille lidt dæmpet beroligende måske klassisk musik, som hun kan ligge og lytte til eller måske afspille en historie.
Det kan være en god idé at du fortæller hende på forhånd, hvornår hviletiden er slut, så hun ved at der er en ende på at skulle ligge og slappe af. Netop fordi hun ofte protesterer, så kan det være rart for hende at vide at "det slutter igen". Nogle gange kan det f.eks. være en idé at sætte et ur til at ringe og når uret ringer, så er hun færdig med at sove - vælg en blid vækketone, hvis hun falder i søvn ...
Hvis hun hjælpes til at hvile, til at slappe af, så vil hun ofte naturligt falde i søvn - Og sover hun ikke, så er det okay, men så har hun haft muligheden og det er vigtigt. Og ja, du må godt vække hende, så hun ikke sover mere end 1.5 time til middag.
Det kan være en god idé at give hende et mellemmåltid som en del af hvileperioden, det kan være en banan eller en grovbolle eller lignende (ikke noget der er for sødt, gerne noget med et højt fiberindhold) og måske et glas mælk inden hun så lægger sig og slapper af.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med dem begge:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske