Svar: Fra amning til mælk i kop
12. januar 2014
Alder:
7 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det lyder rigtig dejligt med en uges ferie sydpå - jeg går ud fra at det er under varmere himmelstrøg og at jeres datter derfor kan have behov for ekstra væske. Derfor vil det være rigtig godt, at du stadig ammer, fordi det er den bedste måde at sikre hende væske nok og samtidig lade hende regulere sit behov.
Det vil dog samtidig være en god idé, hvis I kan lære hende at drikke af kop, så hun også får vand fra kop og vænnes til dette - og netop måske udnytte varmen og det dejlige vejr til, at hun så måske også er mere tørstig og derfor vil drikke lidt mere. I bør købe vand på flaske, ligesom I også vil drikke selv (naturligvis uden brus).
Nogle børn vil rigtig gerne drikke af en kildevandsflaske, evt. med tut. Det kan I naturligvis også forsøge, det er også en måde at få lidt ekstra vand i hende på og stille og roligt lære hende at drikke andet en mælk. Vand gives både som tørstslukker mellem måltiderne og til måltiderne.
Når I kommer hjem fra ferie, så vil det være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at holde fast i de forhåbenligt gode vaner I har fået med at drikke vand af kop og inden middagsluren vil det være rigtig godt, at du forsøger at nøjes med at amme fra et bryst af gangen, så hun stille og roligt lærer ikke at behøve helt så meget mælk før hun sover på dette tidspunkt. Og når far så skal passe, så må han tilbyde hende mælk af kop (eller flaske) og se hvad der kan lade sig gøre. Hvis hun slet ikke vil acceptere mælk på anden måde end fra mors bryst, så må hun få vand i stedet og så må du amme hende, når du er hjemme og så sikre hendes behov for mælk de timer, hvor I er sammen.
Og savner hun mor, græder osv. så må far tage det i stiv arm, være der for hende, berolige, betrygge, holde om hende, lægge sig og putte med hende, sætte hende i barnevognen og trille en tur, så hun glemmer det og lulles i søvn - hvad far nu fornemmer er nødvendigt, for at det kan lykkes - og du skal lade være med at ringe hjem på det tidspunkt ... selvom det er svært, jeg ved det godt :) Heldigvis har hun jo en rigtig god far, som vil hende rigtig gerne og det skal nok gå!
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Rigtig god weekend - og rigtig god ferie, når I kommer så langt:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske