Svar: Vågner konsekvent kl. 24-1 om natten
11. januar 2014
Alder:
7 mdr.
Kære Kristina
Tak for dit brev :)
Det lyder stadig relevant med en flaske sen aften - de fleste børn vil i 7 måneders alderen have brug for fire flasker i døgnet og jeg anbefaler at de ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften - og samlet er indtaget på ca 750 ml. Det at jeres dreng ofte drikker 600-650 ml via flaske i løbet af dagen og om sen aften efterspørger en flaske på 100-150 ml lyder således til et helt reelt behov. Som jeg læser dit brev, så har I nu fjernet flaskerne om dagen - men det er stadig vigtigt at han får flaske inden sin middagslur :)
Jeg vil lige sende en plan, som den kan se ud nu:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende, maden tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad. Han må gerne få forskellige risretter f.eks. boller i karry, ligesom han kan få lidt laks fra oven, indmaden af en frikadelle eller lignende moset ned i sin grøntsagsmos. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske
Deruover så kan hans udvikling naturligt også spille ind. Han er rigtig godt med motorisk og har været det et stykke tid og det er naturligvis super dejligt! Men det giver altid ekstra store udfordringer, når et barn rent motorisk udvikler sig hurtigere end barnet mentalt er parat til. Det er som om at krop og hjerne ikke helt følges ad og et eller andet sted er I nødt til at acceptere at sådan er han lige nu. Det er en periode. Jeres dreng er allerede rigtig godt igang med separationsfasen og øver sig i at kravle, bevæge sig osv. om dagen, men også om natten, når han sover.
Han har rigtig svært ved at ligge stille - dynen sparkes af igen og igen, han tumler rundt og får sig lagt i stillinger, som han endnu ikke helt mestrer at komme væk fra. Og derfor har han brug for din hjælp til at skifte stilling, han har brug for din hjælp til at blive lagt rigtigt og få dynen på sig igen, for så at kunne komme videre i søvnen.
Han drømmer også meget. Alt hvad han oplever, alle stimuli han får, skal bearbejdes i drømme og netop fordi han er så motorisk aktiv så oplever han også verden større og på en anden måde. Han bliver stille og roligt mere bevidst og drømmer derfor lige nu ekstra meget. Mange børn kan også i 7 måneders alderen have en periode, hvor de pludselig vågner og ligger og snakker om natten. Det kan virke som om at de i den alder, har brug for at øve sig rigtig meget verbalt og de udnytter så de stille nattetimer til at lave forskellige lyde - igen et udviklingsmæssigt punkt, der påvirker nattesøvnen, men altså en periode, som er normal og som går i sig selv igen. Og på samme måde, kan han altså også lige nu vågne, være ked af det eller søge dig ekstra meget fordi han motorisk har brug for din hjælp og fordi han drømmer rigtig meget.
Det du skal være opmærksom på er, at du ikke får skabt nogle vaner, som er svære at komme væk fra. Du må gerne hjælpe ham med at få dynen på, når han sparker den af. Du må gerne hjælpe ham med at blive lagt om på den anden side. Du må gerne lade ham ligge på maven og stryge ham ned over ryggen og blenumsen og på den måde give ham ro. Du må gerne synge for ham, berolige ham med ord osv. Men du skal passe rigtig meget på f.eks. ikke at give ham sutten hver gang han vågner, småklynker osv. for så kan han få det der kaldes vanebetinget afbrudt søvn, hvor han begynder ikke at kunne sove uden sin sut og derfor vågner hver time, for at få den, ligesom han naturligvis skal have sin mælk, men ikke skal have flaske i munden, hver gang han vågner.
Det kan nogle gange være en god idé at tage den ene side af tremmesengen og koble hans seng til din. Naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt i orden. På den måde kan du putte ham i egen seng, men kan samtidig ligge i din seng og berolige ham med dine hænder og nærhed, så han mærker at du er der og hjælpes videre i søvnen, uden at du behøver stå op. Især når han er så motorisk aktiv og har brug for din hjælp kan det være en god idé - du skal dog naturligvis sikre dig, at han ikke kan kravle ud af sengen om natten og risikere at falde på gulvet, modsat, så vil han naturligvis også kunne kravle ud og putte sig ind til dig, hvis det er hans behov og det er jo også reelt nok :)
Med hensyn til godnatgrød, så vil jeg normalt ikke anbefale dette før 8 måneders alderen - det kan godt risikere at give ekstra uro, fordi han stadig er så lille at hans tarme skal arbejde på højtryk, for at bearbejde den ekstra grød... Alternativet kunne være en flaske med vælling, for at se om det måske kan mætte ham lidt mere, hvis I fornemmer at han har brug for det:)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske