Brev:
Vågner konsekvent kl. 24-1 om natten
11. januar 2014
Alder:
7 mdr.
Vågner konsekvent kl. 24-1 om natten
Hej Helen
Ja, så fik jeg brug for din hjælp hurtigt igen.
Mit spørgsmål relaterer sig meget til det brev, jeg har sendt omkring mme og skemad og rytme om dagen.
Vi oplever, at Lukas, som nu er 7,5 mdr. vågner meget konsekvent kl. 24 -01 om natten. Det er jo fint nok, for vi er jo gået tilbage til den "gamle" rytme med at give ham mad om natten. Men problemet er bare, at han ikke vil sove igen. :-(.
Og som vi talte om, min mand og jeg, så virker han egentlig heller ikke vildt sulten der om natten og spiser ofte kun 150 ml.
Han får god nat flaske kl. 19.30/20 og bliver puttet derefter. Her spiser han gerne 150-175 ml.
Vi er meget i vildrede med, hvad vi skal gøre, for at få ham til at sove videre der om natten. Jeg har din bog om søvn, og han er begyndt at falde i søvn uden mælk om dagen (formiddag/eftermiddag), så han ikke associerer det at sove med mælk. Og vi stiller ham i barnevognen uden at køre med ham, så han ikke er afhængig af at skulle vugges/køres.
Og han får 3-4 skemåltider om dagen ved siden af mælk.
Han vågner op, møffer rundt på maven - alle fire - og så stiller han sig op i sengen. :-/. Vi lægger ham ned, ligger hånden på ham og putter dynen om ham. Han falder hen - næsten i søvn. Men det fortsætter så efter 10 min med, at han står op i sengen. Til sidst, når det har stået på i 1 time -1,5, giver jeg mig og lægger ham på ved siden af mig, hvor han med det samme sover ! Gerne indtil kl. 7-7.30.
Det skal også siges, at han er meget motorisk aktiv, kravler og har gjort deti ca. 2 mdr. rejser sig op af alt og er begyndt at øve sig på at gå langs tingene.
Tanken har selvfølgelig strejfet mig om det er et behov for tryghed, i og med han falder i søvn så hurtigt oppe ved mig i sengen. For han får en del mad i løbet af dagen, og jeg synes som sagt ikke, at han virker sulten. Og i løbet af dagen sover han 3 timer sammenlagt ca. SÅ tænker jo ikke, at han sover for meget og derved ikke er træt nok om natten. Sammenlagt sover han måske fra kl. 20 - 01 (fx) og så igen fra 2/2.30 til kl. 7/7.30 (altså ca. 10 timer)
Og han sover jo nogenlunde fra kl. 20 - 24/01, hvor vi måske lige er inde et par gange og hjælpe ham med at skifte stilling.
Har du nogle forslag til, hvad vi kan gøre? Det har stået på et stykke tid nu, og er ærlig talt noget brugt. Jeg har det fint med at stå op og give ham mad 1 gang om natten, da det har fungeret for både ham og os. Men det er bare ret ufedt, når han så ikke falder i søvn igen. :-(
Kan det alligevel være fordi, han ikke er mæt nok? Men han får jo det han vil af både mælk og skemad. Mælkeindtaget ligger vel på 600-650. og så laver jeg hans havregrød på mme om morgenen (150 ml.) Kan man begynde at give godnatgrød nu?
Hvad med vælling?
Mange hilsner
Kristina