Svar: Hyppig afføring efter overgang til NAN HA2
10. januar 2014
Alder:
6 mdr.
Kære Gitte
Tak for dit brev :)
NAN HA har delvist spaltede proteiner og det betyder blandt andet at det hos nogle børn gør afføringen lidt tyndere og også nogle gange grøn eller grønlig i farven. Der burde ikke umiddelbart være ernæringsmæssig forskel på type 1 og type to, ud over at type 2 indeholder mere jern. Da jeres dreng har været vant til at få NAN HA1, så burde han normalt ikke reagere på at I skifter til NAN HA2.
I kan naturligvis overveje at gå tilbage til NAN HA1 igen, for at se om det gør nogen forskel, det er nok den nemmeste måde at undersøge, om det er modermælkserstatningen, som spiller ind på mavens funktion. Du kan også overveje et af Nestles andre produkter, f.eks. NAN Pro 2. Den indeholder ligesom NAN HA2 bifidobacterium lactis, som kan være med til at styrke immunforsvaret i tarmen og måske derfor være god for jeres drengs mave - men den har ikke spaltede proteiner og virker derfor lidt anderledes i maven.
Det kan naturligvis ikke udelukkes, at hans mave også reagerer på, at han nu måske får lidt mere varieret skemad, eller han har måske fået en maveinfektion... Små børn kan også sagtens reagere med tynd mave i forbindelse med at de f.eks. er forkølet eller hoster og det er jo netop årstiden for forskellige småinfektioner lige nu....
Nu er det lidt dage siden I sendte brevet til mig, så hvis det stadig er et problem, så bør I kontakte jeres læge. I kan også altid, hvis det drejer sig om modermælkserstatning eller andre børnemadsprodukter kontakte fabrikanten direkte - de har ofte en diætist ansat til at besvare spørgsmål fra forældre :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske