Svar: Vaknar fortfarande om natten och kan inte somna om!
10. januar 2014
Alder:
12 mdr.
Kære Elias Mamma
Tak for dit brev - som jeg tror jeg forstår ganske fint - jeg tillader mig dog at svare dig på dansk :)
Der kan være flere ting som spiller ind hos jer, og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig, så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker du kan bruge.
Elias har en lidt svær alder lige nu. Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med ham, han er sandsynligvis begyndt at gå mere omkring, han oplever verden større og får rigtig mange stimuli i løbet af dagen, og alt hvad han oplever, skal bearbejdes, når han sover. Derfor drømmer han rigtig meget lige nu. Samtidig gør hans motoriske udvikling, at han har en stor rastløshed i kroppen, det er svært at finde fysisk ro, det er svært at ligge stille, at finde en stilling, som er rar at sove i.
Derfor vil han lige nu godt kunne sove meget uroligt. Han vil kunne græde, småklynke, græde og nogle gange også grine i søvne, fordi han drømmer rigtig meget. Ligesom han vil have svært ved at ligge stille og roligt, vil sparke dynen af, trille rundt på maven, møve sig op i hjørnet af sengen osv. fordi han motorisk har en rastløshed. Hvis det er alder og udvikling, som spiller ind hos jer, så vil tiden arbejde for jer og det bedste I kan gøre er at give ham den ro, som han virker til at have behov for. Det kan være stillingskift, det kan være at lade ham sove i voksiposen om natten, fordi det hjælper ham med fysisk at holde samme på sig selv, så posen kan være en fordel fremfor en dyne. Det kan også være at han har brug for en større dyne - han må gerne få en juniordyne nu.
Det kan ikke udelukkes at han er ved at blive syg. Det at han vågner med skrig kunne godt tyde på at han har ondt. Det kan være smerter fra ørerne, det kan være smerter fra tænder eller han har måske ondt i maven. Hans tendens til dårlig mave kunne godt tyde på en maveinfektion, men børn kan faktisk godt få dårlig mave som symptom på at de har problemer andre steder - det er f.eks. ikke unormalt at børn med mellemørebetændelse også kan have dårlig mave, at afføringen f.eks. ændrer lugt, som I beskriver.
Forstoppelse kan oså give mavesmerter og måske er svesker og mavemassage ikke nok. I kan købe noget laktulose (afføringsmiddel) til ham på apoteket, som skal drikkes og som kan blødgøre afføringen, så han bedre kan komme af med det. Det er dog naturligt at hans afføring bliver fastere og også ændre lugt, når han nu spiser mere rigtig mad, samme mad som I andre og det er i princippet fint med afføring en gang i døgnet med den alder han har - afføringen skal dog ikke være svær for ham at komme af med, og det må ikke gøre ondt. Læg mærke til om han har små rifter ved endetarmen, så kan det være tegn på at han skal presse for meget, når han skal af med afføringen.
Da han ikke må få mælkeprodukter, så kan I ikke forsøge at holde hans mave igang med cultura eller lignende surmælksprodukter - men I kan overveje om han kunne have glæde af en kur med mælkesyrebakterier. Det kunne være BioGaia, det der også hedder Semper Dråber nu eller Bifiform minidråber. Det skal gives som en kur, for at se om det kan hjælpe til mere ro i maven.
Sammensætningen af mad i løbet af dagen, at han drikker væske nok osv. spiller naturligt også ind på natten og nattesøvnen. Det er rigtig dejligt, at han nu sover gode lure om dagen. Hans søvnbehov er på ca 13.5 time i døgnet og da han ofte sover ca 3 timer samlet i løbet af dagen, vil det være passende med en nattesøvn på ca 11 timer. Det svarer til at han kommer i seng kl 20, står op kl 07 og sover mellem 8-10 og igen mellem 14-15...
Temperaturen i soverummet bør ligge mellem 16-20 grader og det er fint med frisk luft i rummet, før han puttes. Det er også super godt med en natdragt i uld, som I nu har købt. Dyne, madras osv. skal naturligvis være dejligt og rart for ham - men jeg har ingen grund til at tro, at det ikke er tilfældet - jeg tror bestemt ikke at der er noget galt med hans dyne/sengetøj. Man kan naturligvis godt købe dyner og madrasser som f.eks. temprakon, der hjælper børn med at holde den rette temperatur, jeg hælder dog til at der nok er noget sygdom ind over hos jer...
Og så er det naturligvis også en mulighed, at han har en mild grad af natteskræk. Han er ikke så gammel, men det kan godt ses i denne alder. Natteskræk er ikke det samme som mareridt, for hvor børn vågner af deres mareridt, græder og kalder, så vil børn ikke vågne af natteskræk - de kan se vågne ud, men de sover.
Natteskræk opstår ofte først på natten og det opstår i den dybe søvn. Et barn med natteskræk vågner ofte med skrig, og når man kommer ind til barnet, så virker barnet konfus og taler usammenhængende, grædende. Barnet vil ofte ikke lade sig trøste og forsøger man, bliver man skubbet væk. Barnet kan være meget voldsom i sine reaktioner, kan slå sig selv, sparke og vride sig og det kan virke meget voldsomt. Man skal huske at der her er tale om et sovende barn, og at man derfor skal forsøge at hjælpe barnet videre i søvnen, ikke tale for meget, ikke tilbyde noget at drikke, ikke tage barnet op, men i stedet hjælpe barnet med at blive lagt ned igen, få dynen på sig, og lulle barnet videre i søvnen med så lidt aktivitet som muligt.
Natteskræk findes i forskellige grader, så nogle får et mildt "anfald" og hos andre børn er det meget voldsomt og kan minde om et angstanfald, hvor barnet har hjertebanken, sveder voldsomt osv. Nogle børn har det jævnligt imens de vokser op, andre har det kun en eller få gange...
Det kan være arveligt, så måske en af jer forældre har haft samme tendens...
Jeg håber du kan bruge lidt af dette videre og finde en forklaring på, hvorfor jeres dreng reagerer som han gør ... når man kender forklaringen, så er det lettere at forholde sig til og også lettere at finde ud af at hjælpe ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske