Brev:
Vaknar fortfarande om natten och kan inte somna om!
10. januar 2014
Alder:
12 mdr.
Vaknar fortfarande om natten och kan inte somna om!
Hej Helen
Sänder här ett brev till dig som är skrivet på svenska, och om du tycker det känns svårt att förstå vad jag skriver så får du gärna skriva tillbaka så ska jag försöka översätta det. (Du behöver heller inte ta detta brev med på din sida om du tycker det inte passar när det är skrivet på svenska. Jag är gråtfärdig och desperat behov av dina kloka ord och tips, därför skriver jag till dig och hoppas att du tycker det känns OK på svenska.
Vår son fick en bra period med sömnen när vi var till Danmark i två veckor, han sov också bra när han kom hem och på nyårsafton sov han igenom hela natten trots fyrverkerier utanför fönstret. Nu, en vecka senare, sover han sämre än han gjort på flera månader. När vi lägger han för natten är det inte så mycket bråk och igårkväll var det ingen protest alls, men redan efter 1,5-2 timmar de senaste dagarna har han vaknat och kan INTE somna om. Han verkar vara besvärad av någonting och vi vet inte exakt vad. Det enda vi kommer att tänka på direkt är att han den senaste tiden inte har bajsat så bra, max en gång per dag och det är riktigt "tand-bajs" som luktar och är kladdigt och överallt i blöjan och på stjärten. Han verkar ha problem med att han inte bajsar så mycket mer och vi ger han magmassage och svesker på dagarna men det hjälper inte riktigt. Han äter fortfarande kost utan komjölk i då det fortfarande är en allergi. Han vaknar alltså innan midnatt och har vi tur somnar han om och sover till 2, sedan vaknar han igen och kan absolut inte falla till ro i sin säng igen. Oftast kan han inte somna om inne hos oss heller utan det slutar med att han får sova resten av natten i sin Voksipåse i barnvagnen på balkongen (vi har såklart babylarm). Då har vi testat att både ge välling och vatten.
Han sover otroligt bra på dagarna, 2 gånger per dag (ca 8.15-10.00 och ca 14-15), vi får alltid väcka han när han sover på dagen för han ligger så skönt nerbäddad och sover djupt i sin Voksipåse.
Vi börjar fundera om något är fel i rummet han sover i. Vi köpte en merinoull-pyjamas för ett tag sedan och den visade positivt resultat direkt då med sömnen, men nu är det som att det är något annat som inte är bra. Kan det vara för kallt i rummet? Vi vädrar i hans rum innan han ska sova så det kommer in frisk luft och temperaturen är nog ca 16 grader i hans rum när han ska sova. Vad kan det annars vara? Fel på dynen och det som är i hans säng? Han älskar att sova i sin voksipåse, kan det vara ett tecken på att han hellre vill sova lite varmt?
Jag skulle bli så glad om du kan ge mig lite allmänna råd för vi är desperata med sömnen, han är nu 12,5 månader men fortfarande så krånglar det med sömnen så mycket. Hur kan vi göra allt bättre?
Tusen tack på förhand!
Med venlig hilsen
Elias mamma