Svar: 2 opklarende spørgsmål
9. januar 2014
Alder:
7 mdr.
Kære Helle
Tak for dit brev :)
Mange børn vil i din datters alder trives godt, hvis de f.eks. sover 45-60 minutter om formiddagen og sover 2 timer til middag. Men hvis din datter nogle gange bytter rundt på sine lure, så hun sover den lange lur om formiddagen og den korte lur om eftermiddagen, så er det naturligvis også helt okay. Det samme gælder, hvis hun pludselig sover 2 lige lange lure ... Det vigtigste er at hun trives og får den søvn hun har behov for - og at dagssøvnen ikke spreder sig så meget ud over dage, at det afkorter og afbryder nattesøvnen for meget. Det er derfor en rigtig god idé, hvis du kan holde fast i at I starter dagen til samme tid hver dag og at hun puttes til samme tid hver aften - men hvordan hun sover imellem disse to tidspunkter må lige nu godt variere, hvis hun trives - det er som du skriver, rigtig dejligt, hvis hun nu begynder at kunne sove nogle længere lure og du skal ikke vække hende.
Udfordringen hos jer har været, at hun ofte har taget en lur mellem kl 17-19, hvorfor hun er gået meget sent i seng og det er den rytme I lige nu arbejder på at komme væk fra. Men hun kan jo sagtens sove to timer fra 9.30-11.30 og så sove en lur igen mellem f.eks. 15-16 og stadig være parat til at komme i seng om aftenen kl 19.30-20, så døgnet på den måde stadig hænger sammen for jer:)
Med hensyn til at sove uden brystet, så er det meget svært med en high need baby og jeg forstår problematikken. Derfor tænker jeg også at du lige nu skal være rigtig glad for, at hun faktisk kan det om dagen - det er super flot! og når hun kan det der, så skal hun også nok lære det om aftenen.
Du kan lægge dig med hende i dobbeltsengen og amme hende i din seng. I starten lade hende falde i søvn med brystet, men stille og roligt prøve at trække brystet til dig, før hun sover helt. I starten vil hun måske søge det igen, så får hun det igen og sådan skal du måske gøre nogle gange. Samtidig med at du gør det, så kan du holder dine hænder på hende, kærtegne hende lidt, vugge hende lidt imens hun ligger ved siden af dig, så hun mærker at du stadig er der helt tæt på og så du samtidig får sat noget andet i stedet for brystet. Og stille og roligt skal du så forsøge om du kan amme hende og derefter få hende til at falde i søvn, uden at brystet er i munden, men stadig hvor du er der lige til at hjælpe hende det sidste stykke vej.
Men det er ikke sikkert at det skal være lige nu, små skridt af gangen og det kommer lidt efter lidt. Det kan være en fordel at koble hendes seng til din seng, fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. Naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det giver mulighed for at din datter kan sove i egen seng, men at du stadig kan være lige ved siden af hende, lægge en beroligende hånd over på hende, så hun mærker dig og lulles videre ind i søvnen, uden at du behøver tage hende op og uden at du giver hende brystet hver gang...
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske