Svar: Succesfuld suttestop, men kan nu ikke falde i søvn
9. januar 2014
Alder:
3 år, 5 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Nu er jeg jo ikke interesseret i at skabe splid mellem dig og din mand, så jeg vil helst ikke tage parti her, men som udgangspunkt tænker jeg, at lige nu er det vigtigt at jeres datter finder ud af at det er okay at skulle sove uden sutten.
Jeres datter skal være tryg og føle, at det at skulle sove, er noget rart og dejligt - og hvis det betyder at hun så i en kortere periode falder i søvn på sofaen i stuen, så må det være sådan. På sigt er det dog rigtig fint, at hun lærer at falde i søvn i sin seng, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove - hun har jo kunne dette før og kan naturligvis lære det igen, og som jeg læser jeres brev, så er I forældre begge interesseret i at I og jeres datter sover adskilt om natten.
Hun er, som du skriver, mget bevidst nu og er derfor også meget bevidst om, hvis hun får lov til at falde i søvn i stuen - og jo mere hun vænner sig til dette, jo mere vil hun naturligt søge det, for det må jo alt andet lige være mere hyggeligt, trygt og dejligt end at ligge alene på sit værelse - I forældre sover jo også sammen, og man kan derfor godt forstå, at hun gerne vil være sammen med jer. Det er et helt naturligt behov som hun viser:) Så det er naturligvis en balance - hvor lidt og hvor meget og det er kun jer, som kan finde ud af, hvad der er det rigtige for jer og jeres familie. Hvis hun vænner sig til at sove på sofaen, så kan det blive sværere at få hende på værelset igen - det har far et eller andet sted ret i.
Når alt dette er sagt, så tænker jeg dog at lidt af jeres udfordringer skyldes, at jeres datter ikke har fået en substitut for sutten. I har fjernet sutten, det trygge, det nære og rare - sutten som altid har været der fra hun var ganske lille, som har fulgt hende, når hun skulle sove, har været ked af det, haft brug for trøst og ro - uanset om hun var hjemme eller ude, blev passet af jer eller andre. Og nu er sutten væk. Det er helt fint, den skal også væk - men hun skal naturligt have noget andet.
Det kan være en bamse, en slaskdukke, måske en build-a-bear eller lignende bamse, der fyldes med kys og kram, som hun selv er med til at lave og hvor hun ved at det bliver hendes nye ven, når hun skal sove:) Og måske er det løsningen hos jer, at I nu finder en substitut for sutten, putter hende med den og taler med hende om at hun netop sover med den og at I så putter hende i seng, læser lidt, taler lidt om dagen osv. så hun lærer at det er sådan ritualet er nu - det er trygt, dejligt, I er der, passer på hende, hun har sin bamse og kan trygt ligge sig til at sove, for I passer på hende.
Håber I kan bruge disse tanker lidt videre - fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske