Brev:
Succesfuld suttestop, men kan nu ikke falde i søvn
9. januar 2014
Alder:
3 år, 5 mdr.
Succesfuld suttestop, men kan nu ikke falde i søvn
Hej Helen,
Ældstepigen har sagt farvel til sin sut. Hun var så tapper :). Vi forberedte hende på det og lavede et skema, hvor vi satte krydser for hver nat, hun måtte sove med den. Da der ikke var flere felter at krydse af i, var det slut med sutten. Og det var hun helt indforstået med. Der var lidt gråd de første dage og hun savner den stadig, men det er ikke et decideret problem...
... udover ved puttetid!
Hun kan slet ikke falde i søvn i sin egen seng mere. Da hun brugte sutten, faldt hun i søvn efter 2 min., men nu roder hun rundt i flere timer, står op, er tørstig, skal tisse, er sulten, vil læse forskellige bøger, er bange for det ene og det andet, hendes tøjhund vækker hende, bla bla bla... Med andre ord, hun finder på alle mulige ting for at undgå søvnen.
Vi har prøvet at være blide, at være strenge, at ligge hos hende, at lade være. Vi har ladet døren stå åben, lukket den, tændt lyset, slukket lyset, sat musik på etc. Hvis vi ligger hos hende, kæmper hun en kamp for at holde sig vågen, for hun ved jo, at vi går, når hun sover. Hun ligger bare og snakker, fjanter eller græder, hvis hun er virkelig fortvivlet. Vi har også prøvet at lade hende sidde selv i sin seng og aftale med hende, at vi kigger til hende hvert 10. minut. Intet virker.
Vi har så opdaget, at får hun lov at ligge på sofaen med sin dyne, så falder hun i søvn efter 2 min. Hun lægger sig glad til at sove og når hun sover, flytter vi hende ind i seng. Her sover hun nogle gange hele natten, men normalt vågner hun i løbet af natten og kommer ind til os.
Mit spørgsmål er nu: Er det ok, at lade hende falde i søvn på sofaen? Eller bør vi holde fast i, at hun skal blive i sin seng?
Vi er nemlig ikke enige, min mand og jeg. Min mand synes, hun skal falde i søvn i sin seng, men alt i mig skriger for at lade hende finde roen og trygheden hos os på sofaen. Min mand er bange for, det bliver en dårlig vane for hende, at sove på sofaen, og vil hellere ligge hos hende i hendes seng, til hun sover. Der går bare så lang tid inden hun sover, så jeg er bange for, hun kommer i søvnunderskud. Desuden spolerer det hele vores aften. Jeg vil også mene, at det ligeså godt kan blive en dårlig vane, at ligge i hendes seng.
Hun spørger aldrig efter sutten om dagen og gør det faktisk heller ikke særlig meget, når hun skal sove, men hun har bare rigtig, rigtig svært ved at falde i søvn uden.
Så hvad mener du?
Med venlig hilsen
Mor :)