Svar: Gråd i barnevognen
9. januar 2014
Alder:
2 mdr.
Kære Kristine
Tak for dit brev - håber du fik klaret turen til læge og beklager den lange svartid i øjeblikket, der er rigtig mange breve i kø og jeg svarer på den alle i den rækkefølge de er kommet ind:)
Det lyder for mig som om at du lige nu er nødt til at se tiden lidt an. Din datter er stadig en meget lille pige og hun er naturligt mest tryg i sin lift. Den omslutter hende og når hun får mælk og derefter falder i søvn i den, så føler hun sig tryg og sover godt. Og det fungerer derfor rigtig fint, at du putter hende i liften og derefter over i barnevognen, hvor hun så sover videre - og på den måde lærer hun også sin barnevogn at kende og finder ud af at det er okay at sove i den.
Men når hun ikke når at falde i søvn i liften og så lægges i barnevognen, så bliver hun utryg. Hun kender det ikke så godt endnu og hun suger alt til sig. Hun bruger alle sine sanser, når hun oplever verden, hun smager, ser, lugter, rører - og lytter - og evnen til at lukke lyde ud, har hun ikke endnu. Derfor hører hun alle lydende, når I går i barnevognen - hun hører bilerne, busserne, dørene der smækker, folk der snakker, en knallert, fugle der skræpper osv. osv. og et reagerer hun lige nu på. Stille og roligt vænner hun sig til det og finder ud af, at det ikke er farligt og at det er helt okay at være på tur, men hun har brug for tid.
Det bedste du kan gøre lige nu er derfor det du allerede forsøger nemlig at time det, så hun er helt parat til at sove, når I skal ud af døren - og tiden arbejder for dig.
Når hun bliver 6 måneder, så vil hun kunne sidde op, vil kunne følge med i verden meget mere bevidst og vil være naturligt interesseret i hvad der foregår omkring hende og på en helt anden måde en nu. Derfor vil du til den tid sagtens kunne køre ture med hende, hvor hun er vågen, sidder op og følger med, men lige nu er hun så lille at hun stadig skal hjælpes med at sove og finde ud af at barnevognen er okay.
Du må godt blive ved med sutten, du kan evt. forsøge at trække en stofble igennem sutten og se om hun vil synes om dette...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske