Svar: Dejlige madoplevelser og lorteuge (bogstavelig talt)
9. januar 2014
Alder:
7 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at din datter har fået en maveinfektion eller at hun reagerer på nu at få ekstra mange fødevarer, større variation end hun tidligere har fået ... forhåbentlig går det allerede bedre med maven, nu hvor jeg svarer dig i dag. Hvis ikke, så synes jeg du lige skal drøfte det med jeres læge.
For at skåne hendes hud i bleområdet, så vil det være rigtig godt at købe en eller anden form for barrierecreme, der kan lægge en hinde på huden, så syren fra urin og afføring ikke så let trænger ind og irriterer. På den måde får du en chance for at kunne nå at skifte hende, før syren ødelægger huden.
Hun kan også have fået en svampeinfektion, som skal behandles - det vil jeres læge kunne se. Hvis hun er ildrød og hudløs og nærmest blank i huden, så kan det godt være svamp, men nogle gange er det syren, der har ødelagt huden. Her kan det være en god idé at købe en inotyolsalve på apoteket. Den skal bruges som en kur. Du skal vaske huden af med vand og uparfumeret flydende mild sæbe (hvis du selv har en intimsæbe så kan du bruge den), duptørre forsigtigt og så komme inotyol salven på. Ved næste bleskift gør du det samme og du burde kunne se bedring ret hurtigt.
Det lyder super, at hun nu ammes 3-4 gange i døgnet, og at du kan mærke at hendes indtag af mad og lyst til mad og til at spise selv er større. Det er helt okay, at hun er mest sulten om eftermiddagen og spiser mindre om aftenen - det vigtigste er, at hun spiser.
Du må gerne give hende grøntsagsmos om eftermiddagen, hvis du fornemmer at hun har brug for flere grøntsager, kød og fisk og at du netop kan udnytte hendes naturligt lyst til at spise på dette tidspunkt til at få mere variation i hende. Det vil være rigtig fint:)
Med hensyn til "pulvergrød", så er der højst sandsynligt mme-pulver i dette og hun får på den måde mælk den vej igennem. Hvis ikke der er det, så bør du lave grøden på mælk og ikke vand. Prøv at tjekke på pakken, hvad der står. Det er vigtigt at hun stadig får mælk i sin grød og mos, ligesom hun også skal have tilsat ekstra fedtstof i hjemmelavet mad. Mælk og fedt er med til at energiberige maden og det er vigtigt. Hun kan ikke spise store nok mængder til at sikre hendes energibehov og derfor skal maden energiberiges. Og i løbet af de næste måneder, vil hun naturligt begynde at kravle, rejse sig ved tingene osv. ligesom hun også stadig vokser meget, så hun har brug for meget energi.
I den grød og mos du laver kun til hende, vil jeg anbefale at du bruger mme, men hvis du f.eks. laver en kartoffelmos til jer alle sammen og du laver den på sødmælk, så må hun gerne få det:) På den måde vil hendes mad naturligt tage mere og mere udgangspunkt i jeres mad:)
Hun må også gerne få ½ dl. A38 (3.5%) i et par dage evt. med lidt frugtmos som topping - for at se om det kan være med til at stabilisere hendes mave lidt...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske