Svar: Gumle-mad?
9. januar 2014
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det vil være rigtig fint at lave ristede rugbrødsbjælker til din dreng. Disse laver du ved at købe et mørkt rugbrød uden kerner og skære det i bjælker, lægge dem på en bagerist og bage dem i ovnen til de er sprøde i kanten. Du kan se hvordan i babykøkkenet her på siden under "web-tv".
En anden god idé at er lave agurkeskiver. Skær en skive agurk på ca 1.5 cm tykkelse, fjern kernerne i midten, så de bliver til en ring, som du kan sætte på din drengs tommelfinger. På den måde kan han holde på den uden at tabe den og samtidig sidde og gumle og øve sig.
Frugtbåde - af blød frugt - f.eks. en appelsinbåd kan du også forsøge med. Det er her vigtigt at du ikke giver ham æble eller lignende, fordi det er hårdt og meget let knækker. Han kan få det galt i halsen og det kan være farligt.
Giv ham heller ikke rå gulerod, her kan han også få bidt et stykke af, som kan sætte sig fast i halsen.
Vær særligt opmærksom på hvis han har fået tænder, så vil han lettere kunne få bidt stykker af. Lad ham aldrig sidde uden opsyn, når han har mad i hænderne, sørg for at du har øje på ham hele tiden. Sørg for at udskifte det han sidder med, når det er ved at være gnasket godt igennem, så han igen ikke får noget galt i halsen.
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske