Svar: Sove i løbet af dagen
9. januar 2014
Alder:
7 mdr.
Kære Arthurs mor
Tak for dit brev :)
Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 7 måneder er 14.5 time i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan, at barnet sover 10.5-11 timer om natten og 3-4 timer fordelt på to lure i løbet af dagen. At det er gennemsnitligt betyder at nogle børn sover lidt mere og andre børn sover lidt mindre.
Din dreng lyder til at sove ca 15 timer i døgnet, nogle gange lidt mere - og det er okay, det er stadig inden for normalområdet. Men ud over at se på barnets søvn og tælle timer, så er det også altid vigtigt at se på, hvordan barnet trives, når det er vågen. Vågner barnet veludhvilet, fyldt med energi, lyst til at bruge sig både motorisk og mentalt, leger barnet osv. så er det rigtig fint. Men hvis man har et barn, der trods det at det sover meget, stadig virker pylret, mangler overskud, virker til aldrig rigtig at være helt frisk osv. så skal det tjekkes.
Mange børn har en godt sovehjerte og det skal de naturligvis have lov til og man skal nyde det (der er mange forældre som vil misunde dig) - men nogle børn sover for meget, fordi de er syge - det kan være problemer med f.eks. hjerte og lunger. Og er man i tvivl, synes man at ens barn sover for meget, virker for pylret, ikke helt virker til at trives, så skal man altid få lægen til at gennemtjekke barnet.
Hans søvn vil naturligt ændre sig i tiden frem og hans evne til at kunne være vågen i længere tid, være mere aktiv osv. vil naturligt stige. I 9-10 måneders alderen vil mange børn begynde at sove mindre end man egentlig synes de bør, fordi de i den alder rigtig gerne vil følge med i alt, hvad der sker omkring dem og "ikke vil sove tiden væk" og derfor protesterer højlydt, når man prøver at putte dem - selvom de tydeligt har behov for mere søvn. Så udvikling og alder spiller naturligt også ind på børn og børns behov for søvn :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske