Svar: Vitaminer og forskel på mærker
9. januar 2014
Alder:
6 år, 6 mdr.
Kære Charlotte
Tak for dit brev :)
Forbrugerrådet TÆNK testede vitaminpiller til børn i 2012. Her var konklusionen at det ofte var spild af penge, at give sine børn vitaminpiller og at man skal passe på, at ens barn ikke får for mange vitaminer og mineraler (især børn mellem 1-3 år). De fleste danske børn får dækket deres behov for vitaminer og mineraler, hvis de spiser brød, leverpostej og drikker mælk eller spiser mælkeprodukter.
Når du ser på de forskellige produkter, der er på markedet, så vil det fremgå, hvad ADT er. ADT står for anbefalet daglig tilførsel og det er værdier, som er fastsat af myndighederne. Det er ikke det samme som ”anbefalet daglige dosis”, som f.eks. betyder at barnet skal have 1 vitaminpille dagligt. Når du læser listen med indhold og ADT, så kan der f.eks. stå at et vitamin er 200 % af ADT. Det betyder at man får 2 gange den anbefalede daglige tilførsel - og dertil skal man så lægge det barnet måske indtager via kosten. Det er her børn kan risikere at få for meget. Derfor skal du kikke på ADT og sammenligne produkterne ud fra ADT.
I Forbrugerrådets TÆNKs test af 13 vitaminpiller til børn, får ingen af produkterne "meget god" eller "god". 7 af produkterne får "middel" og resten er "under middel". De to mærker du nævner "Multi-tabs" og "Apovit" falder ens ud i testen - du kan finde testen af alle vitaminpillerne på taenk.dk
Håber det hjælper dig videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske