Svar: Fest om natten - 6 mdr.
9. januar 2014
Alder:
6 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at jeres dreng stortrives på alle måder og der kan godt være en udviklingsmæssig forklaring på, at han vågner om natten. Nogle børn gør dette i en periode - de er ikke kede af det, de pludre, leger, siger en masse lyde og man får lidt på fornemmelsen at de måske øver deres lyde om natten. At de netop udnytte de stille nattetimer til at høre sig selv... Og lige nu er lyd rigtigt spændende for jeres dreng - han pludrer naturligt rigtig meget, både høje lyde, dybe lyde, svælglyde, løbelyde og små skrig ... Så måske er han lige nu vågen om natten, fordi han øver lyd og det stopper igen på et tidspunkt...
Det kan dog også godt tænkes, at han begynder at have brug for mere mad. Han er en stor dreng rent fysisk og du har haft masser af mælk til ham og har det stadig væk, men han har brug for noget mere mættende ud over den mælk, som han plejer at få. Det er flot at han kan spise 1.5 dl. grød uden problemer, men det er faktisk rigtig vigtigt at du nu forsøger at give ham mindre af gangen og i stedet giver ham flere måltider dagligt. Han er nu 6 måneder og i løbet af de næste 4 uger, så vil det være rigtig godt, hvis du kan komme op på 3 måltider dagligt + to mellemmåltider og stadig amning som du plejer.
Lige nu vil det være rigtig godt, hvis du kan begynde med grøntsagsmos om aftenen, så han får skemad to gange dagligt - giv gerne 1 dl. til frokost og 1 dl. aften. Og når det fungerer, så starter du op med grød om morgenen og stille og roligt også mellemmåltider.
Han bør nu også stille og roligt begynde med de lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Hvis han kun har fået majsgrød, så vil det være rigtig godt at du prøver med hirsgrød, boghvedgrød og quinoagrød, som alle er mere fnugget i konsistensen, så han vænner sig til dette. Og herefter så f.eks. havregrød. Du kan variere smagen ved at bruge forskellig frugtmos som topping og det kan være hjemmelavet mos eller købt frugtmos på glas - du kan lave mos af alle slags frugter, koge det eller evt. rive det frisk ned i grøden. Du kan også lave mos af bær.
Du kan lave mos af stort set alle grøntsager, du kan startet med gulerod og kartoffel, men stille og roligt skal der meget mere variation og smag til. Du kan lave mos af pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv. Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Det er godt at give din dreng forskellige grøntsager, fordi han så lærer at spise så varieret som muligt (forbygge kræsenhed senere) og også fordi det er med til at holde hans mave igang. De 4 sidste nitratholdige grøntsager må han meget gerne få - børn kan tit rigtig godt lide smagen af disse, men det skal være i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Grøntsagsmosen skal stille og roligt også tilsættes kogt kød eller fisk - han skal også have mad i hånden, som stimulerer ham mundmotorisk og som hjælper ham til at kapere mad, konsistens og smag. Der skal rigtig meget fart på maden hos jer lige nu og en ny dagsrytme vil højst sandsynligt være med til at påvirke jeres nætter.
Mit forslag til en dagsplan, som du skal forsøge at arbejde hen imod i løbet af de næste 4 uger ser således ud:
Tidlig morgen 05.30: ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur som nu
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13.30 som nu
Eftermiddag 16: Frisk frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop og ammes også stadig om eftermiddagen
Powernappen springes ofte over
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos og stille og roligt begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20 som nu
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, evt fra begge bryster og sover herefter videre til næste morgen tidlig, hvor han vågner igen. Amningen kl 03 begynder stille og roligt at kunne trappes ud, men det sker samtidig med at hans indtag af mad sættes op i løbet af dagen.
Det er som sagt vigtigt at du giver mange små måltider dagen igennem. Det er bedre at han spiser ½-¾ dl skemad, gumler på lidt mad selv, drikker vand af kop og så ammes inden han puttes til lur - end at han spiser 1-1.5 dl. skemad og han så ikke drikker nok ved brystet. HAn skal have begge dele, både skemad og mælk og det vil være rigtig godt at du forsøger at skabe en rytme, hvor han får skemad, når han vågner og får brystet inden han skal sove - på den måde skaber du bedst plads i maven til begge dele :)
Håber du kan bruge dette videre og jeg vil også anbefale dig meget at købe min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner og guides igennem alt det med mad måned for måned:)
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske