Brev:
Fest om natten - 6 mdr.
9. januar 2014
Alder:
6 mdr.
Fest om natten - 6 mdr.
Kære Helen
Tak for dine svar på mine tidligere spørgsmål ang. søvn og skemad. Nu er jeg tilbage med et spørgsmål ang. min søns nattesøvn.
Min søn er 6 måneder og en stor dreng på 11 kg. Han har således fordoblet sin fødselsvægt, som var 4, 8 kg.
I hans første måneder sov han ret godt om natten, men dårligt om dagen. Nu er tingene vendt helt på hovedet.
I de sidste par måneder har han sovet mere og mere uroligt om natten. I en periode drejede det sig om, at han vågnede grædende op 2-3 timer efter hans sengetid, hvor jeg så blev nødt til at amme ham for at få ham til at sove videre. Han kom så op på 3 amninger i stedet for 2.
For tiden er dette ikke det store problem. Han efterspørger som regel mad 2 gange i løbet af en nat, og det er jo ok. MEN når han er blevet ammet, har han meget svært ved at falde i søvn igen. Der altid mindst en time, men nogle gange to timer, og så er det hårdt, når han vågner op 1 - 1,5 time senere og begynder det hele forfra. Jeg er efterhånden helt smadret, da den eneste ordentlige søvn jeg får, er den der ligger før den første opvågning. Jeg har nemlig meget svært ved at falde i søvn igen, når han har holdt mig vågen i disse lange perioder.
Det skal lige siges, at min kæreste og jeg skiftes til at lægge os ind i hans værelse og lukke døren, så den anden kan få lidt søvn. Men min kæreste er af og til væk i en uge ad gangen i forbindelse med sit arbejde, og i disse uger er jeg simpelthen ved at gå fra forstanden af søvnmangel.
Det som helt konkret finder sted er, at han ligger og smider rundt med dynen, tager den over hovedet, snakker og griner. Hans ben kører op og ned et væk.
Vi har nogle gange held med at sidde og holde på dynen eller hans ben, synge eller tale lavmælt. Andre gange gør det ham bare endnu mere vågen, og så kan det af og til hjælpe at lade som om man sover ved at ånde tungt og lave snorkelyde.
Det er min vurdering, at hans urolige nætter ikke skyldes sult. Han er jo en stor dreng, og min mælk er tilsyneladende meget næringsrig. Han er fornylig begyndt at spise en portion majsgrød om dagen. Han tager rigtigt godt fra og spiser gerne 1,5 dl.. Han ville sikkert spise mere, hvis han fik lov, men jeg vil ikke overbebyrde hans mave, så jeg holder lidt igen. Han drikker masser af vand til. Også her virker det som om, han ingen stopknap har. Han vil bare have mere. Men grøden har ikke gjort hans nætter bedre, måske nærmest tværtimod. Han har ikke forstoppelse, men derimod afførring 2-3 gange om dagen.
Vi har fornylig ændret hans dagslure. Tidligere skulle vi gå ture, vugge og alt muligt for at få ham til at sove videre om dagen, men nu kan vi bare stille ham ud og sove i barnevognen, og så sover han ca. 2 timer uden hjælp. Han skal ikke vugges i søvn, vi skal blot være der indtil han sover, så det er jo herligt. Han sover som regel to lure a to timer og nogle gange en kort lur indenfor sidst på eftermiddagen, men det er mit indtryk, at han er ved at skippe denne sidste lur.
Det bliver en lang smøre det her. Men for at opsummere er jeg frustreret over disse natlige vågenperioder. Hvad kan det mon skyldes, og har du en idé til, hvordan vi kan få ham til at sove videre med det samme? Hvad kan jeg gøre for at undgå, at han smider rundt med sine ben og dynen på den måde. Det skal lige siges, at han altid har hadet at blive svøbt, og det er han vel også for stor til nu. Han kunne heller ikke lide slyngevuggen, voksiposen og andre ting, der sluttede tæt om ham.
Han har en lille smule børneeksem. Kan det mon være det, der gør at han er så urolig med sine ben? Kan man gøre noget ved det, udover at smøre med fed creme? Jeg ønsker ikke at bruge cortisoncreme, da det jo er noget skidt at vænne huden til.
Her er et eksempel på en dagsrytme:
Vågner mellem 6 og 7 -
Kl 9/10 - 1. lur, som varer ca 2 timer
Kl. 11/12 Spiser majsgrød og ammes bagefter. Han ammer fortsat lige så meget efter denne portion grød som før, hvilket undrer mig, det var jo meningen, at han bare skulle toppes op.
Kl. 13/14 - 2. lur, som også vare et par timer.
Kl. 15/16 - Ammes
Kl. 17/18 - Ammes
Herefter kommer der nogle gange en lille lur på en halv time, afhængigt af, hvornår han vågnede fra 3. lur
Kl. 19.15 - får nattøj på stille og roligt, ammes
Kl. 19.45 (ca) lægges i seng, vi synger en godnatsang, sidder lidt ved ham, hvorefter han falder i søvn af sig selv.
kl. 20.08 - sover (og det er faktisk ikke løgn, det er ret præcist. Hvis vi lægger ham tidligere falder han alligevel først i søvn på dette tidspunkt, hvor han tilsyneladende har rigtigt let ved at falde i søvn)
Ca. kl. 00.00 Våger og ammes er vågen 1-2 timer
Mellem kl. 3.00 og 4.00 vågner, ammes og er igen vågen i 1-2 timer. Hvis han er vågen til kl. nærmer sig 5.30 er han helt umulig at få til at sove igen, og så er næste dags rytme totalt smadret.
Jeg håber, min lange smøre er til at overskue og håber også, at du kan give mig et på råd til, hvordan vi kan få en bedre nattesøvn. Det påvirker både mig, mit forhold til min kæreste og også min søn, der nogle gange er meget træt om dagen. Det skal dog siges, at han generelt er en meget glad og aktiv lille fyr, som er meget nysgerrig på verden, elsker at opleve verden og selskab.
På forhold tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Mette