Svar: Vågen om natten - 3 år, 3 mdr.
9. januar 2014
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre fra dig igen :) Jeg er ked af at høre at I mistede barnet i maven og håber at I kommer igennem det så godt som muligt. Det er naturligt en svær situation og noget der påvirker hele jeres lille familie og dermed også jeres dreng - som naturligt ikke kan forholde sig til hvad der sker, som ikke forstår det, men som godt kan registrere jeres følelser og at I lige nu måske har det lidt svært.
Jeg tror dog ikke at det er dette, som gør at jeres dreng lige nu har svært ved at sove og vågner midt nat - forklaringen på dette skal sandsynligvis findes i at hans dagsrytme lige nu varierer en del. Han er i en overgangsperiode med hensyn til middagslur - nogle dage har han brug for den, andre dage springer han den over og det er naturligt svært netop i denne periode - fordi det også påvirke evnen til at overgive sig til søvnen om aftenen og nattesøvnen.
Det er rigtig vigtigt at I forsøger at have et fast stå op tidspunkt hver morgen, så dagen starter til samme tid hver dag, uanset om det er hverdag eller weekend, ligesom det vil være rigtig godt, hvis I kan putte ham til samme tid hver aften. Jo mere fast hans stå op tidspunkt og puttetidspunkt er, jo mere vil hans dagssøvn regulere sig ind - måske vil han have brug for en lur og måske vil han så begynde at springe den over flere dage i træk og det er helt fint. Det er fint at I lader ham sove ca 1.5 time de dage, hvor han sover - men ellers skal I forsøge at arbejde på fast stå op tid og puttetid uanset hvad dag på ugen. Det betyder at selvom det måske er dejligt at han sover lidt længere en dag, så er det stadig vigtigt at I står op og starter dagen. Hele dagens rytme vil naturligt spille ind på natten.
Derudover vil det stadig, også selvom han nu er over 3 år gammel, være rigtig fint med et godnatmåltid inden sengetid. Det kan være en portion grød, en grovbolle, en banan eller lidt rester fra aftensmaden - en frikadelle og et stykke rugbrød eller lignende, evt. sammen med en kop mælk. Det at få lidt mad i maven, som en del af det at skulle sove, kan give god ro og kan samtidig sikre, at han ikke vågner om natten, fordi han er sulten eller tørstig.
En aftenrytme kan være sådan, at I f.eks. spiser aftensmad kl 18, herefter kan han komme i bad, gøres klar til natten med ren ble, nattøj osv. Så kan han få et godnatmåltid i køkkenet omkring kl 19.30, få børstet tænder og blive puttet omkrig kl 20 med godnathistorie, puttebamse, sang eller lignende. Hans søvnbehov er ca 12 timer i døgnet - det betyder at hvis han puttes kl 20 og står op kl 8, så vil han sandsynligvis kunne springe middagsluren over, men hvis han starter dagen omkring kl 7, så vil han have brug for en middagslur på ca 1 time. Det kan måske være med til at give lidt idé om, hvad I kan forvente af ham lige nu...
I skal være opmærksom på om han nogle gange powernapper i bilen på vej hjem fra børnehave. Hvis han falder i søvn på vej hjem, så kan det være forklaringen på at han vågner om natten. Det er sådan at søvn der ligger sent om eftermiddagen i denne alder kan "æde" af nattesøvnen, så barnet enten bliver meget svær at få i seng, står meget tidligt op eller får en vågenperiode midt om natten. Prøv derfor om I kan undgå at han falder i søvn på vej hjem - har han tendens til det, så er det bedre at han får en lille middagslur og sover midt på dagen.
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham - og stort knus med på vejen:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske