Svar: Sprog ved 2 årig
Kære mor til 2 årig
Tak for dit brev :)
Det er helt naturligt at jeres dreng endnu ikke siger så mange ord, når han har haft problemer med ørerne - og det er super godt, at han har fået lagt dræn, og at I kan fornemme, at hans sprogudvikling har taget fart derefter.
Det er også helt naturligt, at han har svært ved at udtale visse ord. Mange børn vil naturligt sige "B" i stedet for f.eks. "F", så far bliver til bar. Mange børn vil også have svært ved at udtale "k" og "T", nogle gange bliver disse bogstaver byttet rundt, nogle børn har svært ved "S" eller svært ved "S sammensat med andre bogstaver" - der er rigtig mange variationer og alt efter, hvad udfordringer barnet har, så skal man reagere og hjælpe lidt forskelligt. Det er derfor en rigtig god idé at I drøfter det med en talepædagog.
Der er højst sandsynligt tilknyttet en talepædagog til institutionen jeres dreng går I og pædagogerne vil kunne fortælle jer, hvem det er og hvordan I kontakter vedkommende. Du kan også prøve at kontakte kommunen - talepædagogen er ofte placeret under PPR afdelingen eller "børne-ungeafdelingen". Det vil være helt relevant, at drøfte det netop med talepædagogen - det er ikke sikkert, at man vil gøre noget aktivt, når jeres dreng ikke er ældre end han er, men I vil så kunne få lidt retningslinjer og f.eks. få at vide, at hvis han stadig har problemer med sproget, når han er 2.5 år eller 3 år, så skal talepædagogen kontaktes - men så ved I hvad I har at rette jer efter, og hvad I kan gøre lige nu.
I hjælper ham bedst ved at tale med ham hele tiden i løbet af dagen, sætte ord på ting I ser og hvad I laver "vil du have mælk?", "se her er mælken", "umm, mælk smager godt" - på den måde hører han ordet mælk gentaget igen og igen og på lidt forskellig måde og han ser hvad I taler om.
Det er på samme måde en rigtig god idé at I køber små billedebøger, læser op, peger og fortæller, gentager ord samtidig med at I viser billeder, opfordrer ham til at lede og finde med, så han igen og igen hører ordene sagt rigtigt og i forskellig sammenhæng.
Det er vigtigt at I ikke retter ham, når han prøver at sige noget. Hvis I retter ...
... ham, så kan han miste sin lyst til at forsøge at tale og vil føle at han ikke gør det godt nok, gør det forkert. Det er derfor rigtig vigtigt at I i stedet gentager ordet rigtigt, så han både hører at I forstår ham, men også hører, hvordan det rigtigt skal udtales. Det kan f.eks. være at han siger ba i stedet for far - så når han ser far og siger ba, så svarer du "ja der er far" eller når han spørger efter far med et ba?, så svarer du "far kommer om lidt" eller lignende.
Det er også en rigtig god idé at du ikke beder ham sige bestemte ting "kan du sige hund, hund?", men i stedet lader ham prøve at sige de ord han selv gerne vil sige og støtter op omkring disse. Så når han f.eks. siger "va va", så siger du "vov vov ja, det er en hund, hunden siger vov vov" så han på den måde får hørt, hvordan vov lyder, men samtidig også får bygget sit ordforråd op og hører at det er en hund.
Og så er det en rigtig god idé at synge og bruge fagter og kroppen imens I siger forskellige ord. Det at sætte sang på ordene kan hjælpe ham og også gøre at han husker ordene bedre. Der findes mange gode sanglege, som I kan lege. I kan også lytte til musik og forskellige børnesange, som I kan synge med på og evt. danse til.
Sæt ord på hans følelser - både, når han er vred, kede af det osv. Sig f.eks. "sså du bliver bare så ked af det lige nu, av det gjorde ondt, sååå" eller lignende. Sæt også ord på at det feks. kilder i maven, når han gynger "ihhh, hvor det kilder" osv.
Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen
Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus
Giv ham masser af tid, når han prøver at sige noget. Vis ham at du lytter og er opmærksom og har tid til at høre, hvad det er han prøver at udtrykke. Det er vigtigt at han ikke føler sig presset, for så vil det naturligt være sværere for ham at tale og finde ord.
Giv ham små opfordringer "kan du finde bamsen?", "Hvor er bamsen henne?" og giv ham små opgaver "kan du sætte bamsen på stolen?". Det udvider også hans sprog og han begynder stille og roligt selv at kunne sætte flere ord sammen.
Lær ham at tælle til 3 - en, to, tre. F.eks. klodser, biler eller hvis han skal op eller ned "en, to, tre, hop".
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Olívy - meget mere end bleskift
Olívy er et populært bleskifteprodukt blandt mange småbørnsfamilier, og siden 2015 har Olívy været med til at ændre danskernes puslevaner med produktet Olívy baby care – diaper change til forebyggelse af røde babynumser. Men faktisk er Olívy meget mere end bleskift. Det naturlige og skånsomme ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
15. oktober 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Hej Helen Vi skal flytte i løbet af november måned og vil prøve at gøre det...
12. oktober 2024 | Udvikling | 10 mdr.
Hej Helen Vores datter på 10 måneder er begyndt at slå sit hoved ind i ting....
16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen. Min datter er 8 mdr. hun er umiddelbart sund og rask og vores...
16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen Er meget vild med din brevkasse og alle dine gode bøger, som vi...
22. august 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen Min datter er lige blevet 8 måneder. Hun har altid været meget...
Viden om børn:
Savl
Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.
Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.
I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...
Cykelstol
De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.
Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.
Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.