Svar: Falde i søvn om aftenen - 16 mdr.
8. januar 2014
Alder:
16 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at jeres datter lige nu har rigtig meget brug for at I prioriterer at sidde hos hende, når hun skal sove og det synes jeg man skal lytte til. I fortæller jo om en pige, som godt kan lægges i seng, putte der og falde i søvn der - hvis I sidder der lidt og det er bestemt værd at bruge 15 minutter på dette og hun så falder trygt i søvn, fremfor at I går og hun så græder sig i søvn og det hele trækker ud i timer.
Det er vigtigt for hendes søvnvaner fremover, at hun er tryg ved det at sove. Jo mere tryg hun er ved at overgive sig til søvnen, jo bedre er det. Det betyder ikke at I ikke kan have regler, I må derfor gerne holde fast i at hun lærer at sove i sin seng i stedet for at falde i søvn i jeres favn, men I kan stadig godt være der, give hende nærhed og den ro, som er nødvendig for at hun falder trygt i søvn.
Tryhed skabes også af f.eks. en puttebamse eller en putteklud og det vil være rigtig godt at introducere en sådan nu. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de tager en bamse, slaskedukke eller klud til sig og det er en rigtig god idé. Fordelen ved en puttebamse eller lignende er at det er hende selv der styrer behovet, hun kan nulre sin næse, kramme den, putte med den osv. når hun har lyst og hun kan gøre det uanset om I er der eller ej. Hun kan således bruge den, når hun er ked af det, træt, skal passes af andre osv. Den er hendes og den følger hende hele tiden, som I forældre jo ikke gør - den kan således være med til at give trøst og ro, når I ikke er der, når I går...
Godnathistorie er en god idé. Det at I sætter jer ved sengekanten og læser lidt i bog imens hun ligger i sin seng vil lære hende at hun netop skal ligge i senge, slappe af og finde roen, når hun skal sove - hun kan godt starte med at være på jeres skød, sidde og blive holdt om og få læst lidt historie og derefter blive puttet over i seng, hvor I så læser videre, synger en godnatsang og hun så falder i søvn.
Hvis det er et spørgsmål om kort tid, hvor I lige nu skal sidde der, så synes jeg som sagt at det er værd at prioritere. Men ellers kan det være en god idé at I bruger det, jeg kalder for stryge-tøj-metoden.
Det handler om at I stiller jer i nærheden og laver noget praktisk som f.eks. at stryge tøj eller lægge tøj sammen. I skal stå på værelset eller lige uden for hendes dør - det er vigtigt at hun kan se jer og I kan se hende. Hun må ikke være bange for at I er gået, at hun er forladt, derfor skal hun kunne se jer hele tiden.
I skal naturligvis putte hende kærligt, nænsomt, læse en godnathistorie, kysse godnat osv. og derefter stiller I jer og laver så noget praktisk som at stryge tøj.
Jeres datter vil kunne kalde "mooaar?!" og du vil kunne bekræfte "ja jeg er lige her skat, sove nu, nat-nat". Og hvis hun sætter sig op, gør tegn til at ville op, så kan du sige "læg dig ned skat, jeg er lige her" og på den måde holde fast i at det er sovetid nu og at hun trygt kan sove, fordi du er der stadig væk. Det er her rigtig godt at hun selv lægge sig og at du ikke igen og igen går hen og lægger hende ned, hvis du gør det, så kan det blive til en leg, hvor du lægger hende og hun rejser sig og det fortsætter...
Det er vigtigt at du laver noget praktisk og ikke bare sidder og venter. Det at lave noget praktisk signalerer at når hun skal sove, så sker der ikke noget spændende. Der er ikke noget sjov for hende, det er kedeligt det der foregår.
Det er vigtigt at hun har sin puttebamse, sin putteklud osv. Hvis hun smider bamsen, sutten eller andet ud af sengen, så lad det ligge lidt, stryg tøjet færdig og samle det så op og gå hen til hende, giv hende det, put hende kærligt igen "godnat skat, nat-nat" og gå hen til dit strygetøj igen.
Stille og roligt kan denne metode udvides, sådan at du begynder at gå til og fra hendes værelse fordi du igen har et praktisk formål med det. Du kan f.eks. sige "jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" og så gør du det. Formålet med at gå er altså praktisk og det signalerer noget helt andet end at sige "nu skal du sove, jeg går og så kikker jeg ind til dig om lidt" - at gå frem og tilbage med tøj giver ikke et pres om at hun skal sove, som det andet gør.
Denne metode giver jer altså mulighed for at være der, men være der på afstand, så hun stille og roligt lærer trygt at sove i sin seng og lære at det er sådan det foregår, når hun puttes om aftenen:)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske