Svar: De søvnfaser
8. januar 2014
Alder:
7 mdr.
Kære meget trætte mor
Tak for dit brev - og ro på! Jeg er overbevist om at din datter nok skal lære at sove på et tidspunkt, men jeg kan ikke love dig, hvornår det bliver:)
Især i 4-8 måneders alderen oplever man ofte at børn har svært ved at skifte fra et søvnstadie til et andet. Det er netop i denne alder at deres søvn begynder at indeholde flere stadier og i forbindelse med at dette sker - samtidig med at de også udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt - ja så vil de ofte have tendens til at vågne op. Når de først bliver et år, så er det som du også selv har erfaret ofte sådan, at børn har lettere ved at komme videre i søvnen, når de har deres små opvågninger om natten. I den alder kan de selv skifte stilling, trille rundt og puttes sig på en anden måde og dermed finde ro om natten - men med den alder din datter har lige nu, så har hun rigtig meget brug for din hjælp til stillingskift, når hun vågner.
Det er rigtig fint, at du er opmærksom på, hvor meget aktivitet du gør om natten og at du så vidt muligt ikke skal gøre for meget. Det vil være rigtig godt at se tiden lidt an, når hun ligger og gir sig, klynker osv. for at se om hun selv er i stand til at komme videre i søvnen og hvis hun ikke er det, så må du lægge en beroligende hånd på hende, så hun mærker dig og derved kan sove videre. Pas endelig på ikke at give hende sut i munden hver gang hun vågner om natten, for så kan hun få det der kaldes for vanebetinget afbrudt søvn og så har du sikret dig fast arbejde om natten de næste mange måneder frem...
Hun er måske så småt i separationsfasen og det kan gøre at det lige nu er ekstra svært for hende at sove - hun drømmer rigtig meget, for alt hvad hun oplever om dagen skal bearbejdes i søvne, og hun har en fysisk rastløshed i kroppen, som gør at det er svært for hende at ligge stille - det er alderen og det er en periode og det lyder fint det du allerede gør:)
Måske ville det dog være en hjælp, hvis du kunne koble hendes seng til din seng. Fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengen sammen med sin seng. Naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt og evt. komme en rullemadras eller lignende mellem jeres senge, så der ikke er nogen "revner" at falde ned i... Hvis du kan koble hendes seng til din seng, så kan du både lære hende at falde i søvn i egen seng og holde fast i at det er der hun sover, men du kan samtidig være lige ved siden af hende og netop lægge en hånd over på hende, berolige hende og lade hende mærke at du er der - uden at du behøver gøre andet, uden at du behøver stige ud af din seng og så du selv får lidt søvn om natten. Og på sigt, kan hun naturligvis kravle ud og putte sig ind til dig, hvis det er det hun har behov for og I så alle kan sove lidt bedre.
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske